20 złotych za chryzantemę doniczkową i 3 złote za chryzantemę ciętą - na tyle rząd wycenił rekompensaty, które trafią do producentów kwiatów. Pieniądze poszkodowanym przez decyzję o zamknięciu cmentarzy wypłaci Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Czytaj więcej: Zamknięte cmentarze na Wszystkich Świętych. "Decyzja rządu to uderzenie poniżej pasa"
Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw pojawiło się w poniedziałek późnym wieczorem. Trzeba spełnić kilka wymogów w nim zawartych, aby pobrać rekompensaty.
Przede wszystkim, rekompensaty otrzymają ci przedsiębiorcy, którzy posiadają co najmniej 50 sztuk chryzantem doniczkowych "w fazie pełnej dojrzałości", które były przeznaczone do sprzedaży. Jeżeli chodzi o chryzantemy cięte - sprzedawca we wniosku będzie musiał wykazać, że posiadał na handel co najmniej 200 sztuk "w fazie pełnej dojrzałości".
Do pobrania rekompensat uprawnione są: mikroprzedsiębiorstwa, oraz małe lub średnie przedsiębiorstwa. Muszą one wykazać, że zagraża im "utrata płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku rolnym spowodowanymi epidemią COVID-19". W przypadku sprzedawców kwiatów takim ograniczeniem jest piątkowa decyzja rządzących o zamknięciu cmentarzy na Wszystkich Świętych.
Z pomocy można skorzystać, jeżeli oddało się już chryzantemy m.in. organizacjom pozarządowym lub też samorządom. W takim przypadku liczba chryzantem oddanych zostanie przemnożona przez stawkę pomocy.
Jeżeli zaś chodzi o terminy, to te ponaglają handlowców. Na złożenie wniosku o pomoc mają czas tylko do najbliższego piątku 6 listopada. Z kolei Agencja ma czas na wypłatę rekompensat do 31 grudnia.
Wniosek należy złożyć do kierownictwa biura powiatowego ARiMR. Wzór formularza udostępni sama Agencja.
Co znajdzie się we wniosku? Sprzedawca będzie musiał podać m.in.: imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę; PESEL albo NIP, a w przypadku osób fizycznych nieposiadających numeru PESEL - numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
Potrzebne okażą się również takie dane, jak: numer identyfikacyjny nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, jeżeli został nadany; numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej; miejsce przechowywania zgłoszonych chryzantem; oświadczenie, że posiadacz chryzantem ubiegający się o pomoc jest mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem, któremu zagraża utrata płynności finansowej w związku z ograniczeniami na rynku rolnym spowodowanymi epidemią COVID-19; inne oświadczenia związane z wnioskowaną pomocą.
Agencja ma również zamieścić na swojej stronie internetowej informacje o prowadzonych zbiórkach chryzantem przez: organizacje pozarządowe, samorządy, lub też inne instytucje publiczne. Podmioty te, na złożenie zgłoszeń i zapotrzebowań na kwiaty, mają czas do 12 listopada.
Rozporządzenie wskazuje, że kwiaty nieodebrane do 16 listopada, przedsiębiorca musi oddać jako bioodpady. Następnie posiadacz chryzantem składa do kierownika biura powiatowego Agencji, w terminie do 30 listopada, potwierdzenia odbioru, a posiadacz chryzantem prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą składa również oświadczenia i zaświadczenia dotyczące pomocy de minimis.