*Od 21 lipca każda firma zatrudniająca powyżej 5 osób będzie składała dokumenty ZUS przy użyciu podpisu certyfikowanego. Ale z podpisu elektronicznego, można też korzystać m.in. w Krajowym Rejestrze Sądowym, biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, a także w przetargach i wystawianiu faktur. *
Money.pl radzi jak skorzystać z e-podpisu w firmie, np. w kontaktach z ZUS czy urzędem skarbowym. Niezbędny początek to zakup i instalacja certyfikowanego podpisu. Więcej o pierwszych krokach użytkownika e-podpisu przeczytaj w pierwszej części poradnika.
Ale z podpisu elektronicznego można korzystać także w kontaktach z innymi instytucjami, m.in. Krajowym Rejestrem Sądowym, biurem Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, czy Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.
e-KRS - Elektroniczny dostęp do Sądów Rejestrowych - rejestracja w systemie i korzystanie z niego
Moduł _ Elektronicznego dostępu do Sądów Rejestrowych _ udostępniany przez Ministerstwo Sprawiedliwości umożliwia:
- składanie i przesyłanie drogą elektroniczną wniosków, załączników i dokumentów do sądów rejestrowych lub Centralnej Informacji KRS;
- odbieranie korespondencji z sądów i Centralnej Informacji KRS.
Dokumenty składane drogą elektroniczną powinny być podpisane przy pomocy certyfikatu kwalifikowanego. Cała komunikacja odbywa się przy pomocy portalu, tzn. użytkownik składa dokumenty i odbiera korzystając z elektronicznych formularzy dostępnych za pośrednictwem serwisu internetowego Ministerstwa Sprawiedliwości.
|
| Chcesz wiedzieć więcej? Pobierz poradnik: Jak korzystać z e-podpisu w KRS i in. - krok po kroku |
| --- | --- |
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych - wypełnianie wniosków i podpisanie ich na stronie www
Na stronie Generalnego Inspektora Danych Osobowych została stworzona platforma Elektronicznej Skrzynki Podawczej. Jest to specjalny środek komunikacji elektronicznej służący do składania podań, wniosków i skarg do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w formie elektronicznej, przy wykorzystaniu powszechnie dostępnej sieci teleinformatycznej.
Przetargi i aukcje elektroniczne
Certyfikat kwalifikowany ma tu bardzo wiele zastosowań. Może być wykorzystywany m.in. do uczestniczenia w aukcjach internetowych oraz przetargach publicznych. Certyfikat kwalifikowany niesie ze sobą pewną moc prawną, co daje gwarancję, że osoba licytująca jest w 100 proc. wiarygodna. Podmiot biorący udział w licytacji nie ma możliwości wycofania się, gdyby doszło do transakcji. To gwarantuje pełne bezpieczeństwo zwłaszcza, kiedy licytacji podlegają wartościowe rzeczy, dzieła sztuki, działki, udziały, certyfikaty, weksle, papiery wartościowe, itp..
Faktury elektroniczne
Przedsiębiorcy mają możliwość przesyłania faktur w postaci elektronicznej przy wykorzystaniu bezpiecznych podpisów elektronicznych (używanych m.in. do wysyłania dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS). Usługa przeznaczona jest dla małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstw wystawiających od kilku do kilku tysięcy faktur w miesiącu. Usługa ta umożliwia proste i szybkie wystawianie faktur elektronicznych (tzw. e-faktur). Rozwiązanie to obejmuje również bezpieczne doręczenie wystawionych e-faktur ich odbiorcom. Jest to także, w zależności od dostawcy usługi, archiwizowanie wystawianych faktur elektronicznych.
Artykuł powstał na podstawie poradnika autorstwa Tomasza Litarowicza, eksperta firmy rel="nofollow"> ) UNIZETO