Zawieszenie działalności jest prawem każdego przedsiębiorcy. Można to zrobić w każdym momencie. Przedsiębiorca, który zawiesi działalność, nie musi odprowadzać składek ZUS i rozliczać podatków. Co może przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności?
Przyczyny zawieszenia działalności gospodarczej
Choć prowadzenie działalności gospodarczej to sposób na uzyskanie dużo wyższych dochodów niż w przypadku większości stanowisk etatowych, to wiąże się z ryzykiem i niepewnością. Jednym z największych wyzwań jest konieczność utrzymania płynności finansowej. W przypadku niektórych branż szczególnie dotkliwa może być sezonowość.
Te i wiele innych sytuacji może spowodować przejściowe kłopoty i problemy z utrzymaniem biznesu. Gdy biznes nie idzie tak, jak tego oczekujemy, prawo zezwala na czasowe zawieszenie działalności i powrót do działalności, gdy sytuacja rynkowa będzie lepsza.
Zalety zawieszenia działalności gospodarczej
Zawieszenie działalności ma wiele zalet. W czasie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie musi składać deklaracji VAT. Jest też wyrejestrowany z ZUS, co skutkuje tym, że nie musi płacić składek. Jednak może to mieć też przykre konsekwencje.
Po upływie 30 dni od zapłaty ostatniej składki na ubezpieczenie zdrowotne traci się prawo do świadczeń zdrowotnych. Można wtedy skorzystać z dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego albo dopisać się do ubezpieczenia członków rodziny.
Czego nie można robić podczas zawieszenia działalności?
Podczas zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej oraz uzyskiwać z tego tytułu przychodów.
Nie może też na podstawie umowy zlecenia lub dzieło wykonywać tych samych usług, które świadczył w ramach firmy. Co za tym idzie, prawo nie zezwala też na dokonywanie odpisów amortyzacyjnych środków trwałych.
Co może robić przedsiębiorca podczas zawieszenia działalności?
Chociaż działalność jest zawieszona, nie znaczy to, że przedsiębiorca może całkowicie o firmie zapomnieć. Mimo że biznes nie funkcjonuje, przedsiębiorca może dokonywać wszystkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
Nie chodzi tu oczywiście o możliwość prowadzenia działalności jak przed zawieszeniem. Prawo mówi raczej o tym, że można rozliczać koszty stałe, które są związane z zabezpieczeniem źródła przychodu. Mówimy to głównie o kosztach mediów, czynszu itp., na które umowy zostały zawarte jeszcze przed terminem zawieszenia działalności. Jeśli ten warunek został spełniony, to te wydatki można zaliczyć do kosztów podatkowych i tym samym uwzględniać je w zeznaniu rocznym.
Przedsiębiorca ma prawo przyjmować należności powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Może więc rozliczać pieniądze, które zapłacili mu kontrahenci. Może też sprzedać i rozliczyć własne środki trwałe i wyposażenie. W czasie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może też osiągać przychody finansowe z wszelkich aktywności prowadzonych przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.
Zawieszenie działalności nie chroni jednak przed skutkami toczących się postępowań sądowych, postępowań podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą. Jeśli działalność gospodarcza jest zawieszona, urzędnicy mają prawo skontrolować przedsiębiorcę.
Podatki w czasie zawieszenia działalności gospodarczej
Prawo mówi wyraźnie:
W przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnicy, co do zasady, nie mają obowiązku składania deklaracji VAT-7 czy VAT-7K za te okresy rozliczeniowe, których dotyczy zawieszenie.
Jeżeli podatnik sprzedał środek trwały albo dokonał innej czynności, której skutkiem jest konieczność rozliczenia podatku, to trzeba złożyć deklarację VAT.
Odwieszenia, czyli inaczej wznowienia działalności można dokonać w każdym momencie.