Pytanie
Kiedy zmienią się przepisy w zakresie opodatkowania akcyzą samochodów używanych sprowadzanych z UE i spoza UE? W jaki sposób będzie kalkulowany nowy podatek i ewentualne dodatkowe opłaty?
Odpowiedź
Polskie regulacje podatkowe dotyczące akcyzy, w części w jakiej nakazują opodatkowanie akcyzą przywożonych do kraju z państwa Unii Europejskiej samochodów osobowych, są sprzeczne z prawem wspólnotowym (wyrok ETS z dnia 18 stycznia 2007 r., C 313/05, Maciej Brzeziński przeciwko Izbie Celnej w Warszawie). W praktyce oznacza to, że już bez zmiany przepisu - w odniesieniu do używanych samochodów zakupionych na terytorium Wspólnoty nie stosuje się opodatkowania akcyzą.
Istotnym jest jednak to, że przepis nie ma zastosowanie jedynie wobec samochodów przywożonych z państw Unii a nie w ramach importu (spoza Wspólnoty).
W sejmie jest obecnie (dokładnie w sejmowej komisji finansów publicznych) poselski projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, w myśl którego z ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) - dalej u.p.a., mają być wykreślone regulacje art. 80-82 u.p.a. odnoszące się do importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych oraz sprzedaż pojazdu przed pierwszą rejestracją.
Wobec trudnych do przewidzenia zachowań polskiego rządu i polskiego ustawodawcy, trudno jest obecnie wskazać na zmiany, których w niedługim czasie można spodziewać się w zakresie, którego dotyczy pytanie czytelnika.
Jednocześnie należy wskazać, że rząd wycofuje się z pomysłu wprowadzenia podatku ekologicznego, który miał zastąpić akcyzę (już na etapie projektu rozwiązanie zaproponowane przez ministerstwo finansów zostało uznane za niezgodne z prawem wspólnotowym).
Wiadomo jednak, że obecnie w ministerstwie finansów trwają prace nad nowelizacją u.p.a. Trudno jest jednak przewidzieć jaki będzie ich efekt.
Autor współpracuje z Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska