Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Zmiany w Ordynacji Podatkowej

0
Podziel się:

W przyszłym roku zmienią się zasady wydawania wiążących interpretacji podatkowych. Pojawi się też nowa instytucja postępowania podatkowego - rozprawa.

Zmiany w Ordynacji Podatkowej

W przyszłym roku zmienią się zasady wydawania wiążących interpretacji podatkowych. Pojawi się też nowa instytucja postępowania podatkowego - rozprawa.

O tych i innych zmianach w Ordynacji podatkowej informujemy poniżej.

Po interpretacje do ministra

Instytucja wiążących interpretacji podatkowych doczekała się szerszego unormowania w osobnym rozdziale pt. „Interpretacje przepisów prawa podatkowego".

Już na wstępie nowego rozdziału pojawia się bardzo ważna zmiana. Otóż od 1 lipca 2007 roku nastąpi centralizacja systemu wydawania interpretacji w indywidualnych sprawach podatników.

Oznacza to, iż organem właściwym do ich wydawania będzie minister finansów, a nie jak dotąd - naczelnicy urzędów skarbowych i urzędów celnych.

Jedynie w stosunku do podatków pobieranych przez wójta, burmistrza (prezydenta miasta) - nic się nie zmieni i nadal, stosownie do swojej właściwości, organy te wydawać będą interpretacje indywidualne.

Bez zmian pozostają tzw. interpretacje ogólne, czyli ministerialne interpretacje prawa podatkowego, dokonywane przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Można pytać o plany i zamierzenia

Podatnicy z pewnością docenią możliwość uzyskania wiążącej interpretacji dot. zdarzeń przyszłych. Wniosek o interpretację indywidualną będzie mógł bowiem dotyczyć zarówno zaistniałego stanu faktycznego, jak i zdarzeń, które będą miały miejsce w przyszłości.

Należy pamiętać, iż minister nie wyda interpretacji w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację będą przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Specjalny formularz i wyższa opłata

Wg nowych przepisów wnioski o wydanie interpretacji będą składane na specjalnym formularzu. Trzeba przygotować się także na większe wydatki. Dziś koszt uzyskania interpretacji wynosi ok. 5 zł, a po wejściu w życie nowych przepisów - minimum 75 zł. Co więcej, podatnik, który w jednym wniosku opisze kilka stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych - będzie musiał zapłacić osobno za każdy z nich.

Termin zapłaty wynosić będzie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Uchybienie temu terminowi spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia i to bez uprzedniego wezwania do uiszczenia opłaty.

Co we wniosku, co w interpretacji

Wnioskujący podatnik powinien wyczerpująco przedstawić stan faktyczny albo zdarzenie przyszłe, dodając własne stanowisko w tej sprawie. Ponadto dołączyć należy oświadczenie, które składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej itd.

W razie zafałszowania oświadczenia wydana interpretacja nie będzie wywoływała skutków prawnych.

Wniosek niespełniający ww. wymogów nie będzie w ogóle rozpatrywany, a w sprawie pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia wydane zostanie postanowienie, na które służyć będzie zażalenie.

Minister oceni stanowisko wnioskodawcy i przedstawi uzasadnienie prawne swojej oceny. Interpretacja nie będzie zawierała uzasadnienia, gdy stanowisko podatnika okaże się zbieżne z oceną ministra.

W razie negatywnej oceny stanowiska podatnika udzielona informacja powinna zawierać nie tylko uzasadnienie prawne tej negatywnej oceny, ale także wskazanie prawidłowego stanowiska.

Na końcu umieszcza się pouczenie o prawie wniesienia skargi do sądu administracyjnego

Termin

Podobnie jak obecnie, interpretacja podatkowa wydawana będzie w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku. W praktyce jednak termin ten może ulec znacznemu przesunięciu.

Zgodnie z nowymi przepisami minister finansów będzie mógł wydłużyć czas na rozpatrzenie wniosku o terminy i okresy, o których mowa w art. 139 § 4 Ordynacji podatkowej.

Chodzi tutaj o terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Gdy minister nie wyda interpretacji we wspomnianych wyżej terminach - zastosowanie znajdzie tzw. interpretacja milcząca, uznająca w całości prawidłowość stanowiska wnioskodawcy.

Ochrona przed zmianami

Zgodnie z generalną zasadą nieszkodzenia, podatnik nie będzie miał obowiązku (tak jak obecnie) zastosowania się do otrzymanej interpretacji. A gdy już się do niej zastosuje - będzie chroniony przed negatywnymi skutkami jej ewentualnej zmiany.

Minister finansów będzie mógł zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W takim przypadku podatnik zostanie zawiadomiony, że wydana wcześniej interpretacja jest już nieaktualna.

W ramach zasady nieszkodzenia podatnik będzie zwolniony od odpowiedzialności karno-skarbowej i obowiązku uiszczania odsetek.

Podatnik nie będzie zwolniony z konieczności zapłaty podatku, gdy skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny opisany we wniosku, nastąpią przed opublikowaniem interpretacji ogólnej lub przed doręczeniem interpretacji indywidualnej.

Zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona, spowoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku, jeżeli:

  • ● zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej oraz
    • ● skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.

Wykonanie decyzji ustalającej lub określającej:

- wysokość zobowiązania podatkowego,

- wysokość zwrotu podatku lub

- wysokość odsetek za zwłokę albo

- orzekającej o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta, osoby trzeciej albo spadkobiercy,

podlegać będzie wstrzymaniu w zakresie, w jakim w złożonym wniosku zostanie uprawdopodobnione zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku na podstawie ww. zasad, do czasu wydania ostatecznej decyzji.

Podpisywanie deklaracji

Od 1 stycznia 2007 roku w Ordynacji podatkowej znajdzie się rozdział poświęcony zasadom podpisywania deklaracji podatkowych przez pełnomocników podatnika. W związku z pojawiającymi się wątpliwościami, co do tego, czy deklaracja podatkowa może być podpisywana przez inny podmiot niż podatnik - ustawodawca postanowił uregulować tę kwestię bezpośrednio w ustawie.

Zgodnie z nowelą, jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja może być podpisana przez pełnomocnika podatnika. Nie ma konieczności, by oprócz pełnomocnika podpisywał się dodatkowo podatnik.

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy.

Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę - pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby.

W kwestiach dotyczących pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym.

Rozprawa

Od 1 stycznia 2007 roku wejdą w życie przepisy dotyczące przeprowadzania rozprawy w toku postępowania odwoławczego. W celu rozszerzenia możliwości kontaktu strony postępowania z organem prowadzącym to postępowanie - ustawodawca wprowadził do Ordynacji podatkowej instytucję rozprawy administracyjnej dla postępowań podatkowych.

Organ odwoławczy przeprowadzi w toku postępowania rozprawę:

  • ● z urzędu - jeżeli zachodzi potrzeba wyjaśnienia istotnych okoliczności stanu faktycznego sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin, lub sprecyzowania argumentacji prawnej prezentowanej przez stronę w toku postępowania, bądź
    • ● na wniosek strony

Organ odwoławczy może odmówić przeprowadzenia rozprawy (postanowienie w sprawie odmowy). Stanie się tak wówczas, gdy przedmiotem rozprawy mają być okoliczności niemające znaczenia dla sprawy albo okoliczności te są wystarczająco potwierdzone innym dowodem.

Podatnik powinien wykorzystać nadarzającą się okazję i czynnie uczestniczyć w rozprawie. Dlatego właśnie w czasie jej trwania może składać wyjaśnienia, wypowiadać się co do wyników postępowania dowodowego, zgłaszać żądania, propozycje i zarzuty oraz przedstawiać dowody na ich poparcie.

Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym, w której przeprowadzono rozprawę lub strona złożyła wniosek o przeprowadzenie rozprawy, zostało przedłużone z 2 do 3 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy.

_ Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw opublikowana została 29 listopada br. w Dzienniku Ustaw Nr 217 poz. 1590. _

wiadomości
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)