Rząd przygotował nową ustawę o prawie konsumenckim dla kupujących przez internet. Robiąc zakupy po 25 grudnia 2014 można liczyć na dłuższy termin na zwrot towaru nawet do 12 miesięcy. To podstawowa zmiana, ale nie jedyna.
30 maja 2014 roku prezydent podpisał rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta. Nowe przepisy wejdą w życie w po 6 miesiącach od daty ich ogłoszenia w dzienniku ustaw (24 czerwca 2014, poz. 827), czyli będą obowiązywały od 25 grudnia tego roku.
*Z korzyścią dla kupujących *
Nowa ustawa o prawach konsumenta przede wszystkim rozszerza zakres ochrony uprawnień dla kupujących na odległość, czyli poza lokalem sprzedawcy. Zatem zmiany dotyczą zakupów w sklepach internetowych, z katalogów wysyłkowych czy przez telefon.
Sprzedawcy będą musieli szczegółowo informować klientów o stanie towarów oraz o całkowitych kosztach, jeszcze przed finalizacją transakcji. Ważne, aby informacje były przekazane w sposób zrozumiały. Tego typu działanie mają zagwarantować jeszcze bardziej przemyślane zakupy, co za tym idzie mniejszą ilość zwrotów towarów.
Wydłużony zostanie termin zwrotu zakupionego towaru. Zgodnie z aktualnym stanem prawnym towar można zwrócić sprzedawcy w ciągu 10 dni od daty otrzymania przesyłki. Po zmianach na rezygnację i zwrot będzie już 14 dni. Warto jednak zaznaczyć, że istnieje możliwość wydłużenia tego czasu aż do roku, jeżeli sprzedawca nie poinformuj o prawie do zwrotu towaru w ciągu dwóch tygodni.
Nie ma obowiązku podawania również przyczyny rezygnacji z zakupu. Stosowne pismo można wysłać do przedsiębiorcy na adres e-mail lub faksem, bez konieczności wysyłania tradycyjnego listu. W załączniku do ustawy z 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta znajduje się gotowy wzór formularza zwrotu (tutaj można pobrać formularz odstąpienia od umowy).
Zmianie także ulega określenie, zamiast "niezgodność towaru z umową" będzie obowiązywało pojęcie "wady". I w tej kwestii zostanie rozszerzone prawo konsumenckie na korzyć kupującego. Będzie on miał prawo do tego, aby w pierwszej kolejności żądać obniżenia ceny uszkodzonego towaru i zwrotu różnicy pieniędzy, zamiast wymiany lub naprawy.
Wymogi UE
Nowe prawo przede wszystkim ma zapewnić większą ochronę interesów kupującego na odległość, czyli poza stacjonarnym sklepem (zakupy online, na telefon, itp.) nie tylko od zagranicznego sprzedawcy, ale również na terenie rodzimego kraju.
Głównym powodem zmian w prawie konsumenckim w Polsce była potrzeba ujednolicenia przepisów na terenie wspólnoty europejskiej, co wynika bezpośrednio z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 roku.
Z racji tego, że nowe przepisy wejdą w życie pod koniec grudnia, w tym roku będą obowiązywały dwa regulaminy dla kupujących. Klienci, którzy zrobią zakupy przed 25 grudnia będą ich obejmowany jeszcze aktualne przepisy, natomiast dla transakcji zawartych po tej dacie będą właściwe już nowe przepisy, wyżej opisane.
Z kolei klienci, którzy zrobią zakupy przez internet 22 grudnia, ale przesyłkę otrzymają 29 grudnia, wówczas będą obowiązywały ich stare przepisy. Natomiast do nowej ustawy będą mogły odnieść się osoby, które zrobią zakupy w po północy z 24 na 25 grudnia.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Odstąpienie od umowy możliwe nawet jeśli towar był używany Sklepom internetowym nie wolno zastrzegać, że odstąpienie od umowy jest możliwe tylko gdy zwracany (...) | |
Oto pułapki, które czyhają na e-klientów Myślisz, że w sieci zawsze jest taniej? Pomyśl jeszcze raz. | |
Bezpieczniejsze zakupy w sieci? UOKiK będzie... Na mocy nowych przepisów konsument, który kupi wadliwy produkt, składając reklamację będzie mógł wybierać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy. | |
Oto, co zniechęca do zakupów w sieci Cena nie jest już jedynym kryterium, na jaki zwracamy uwagę. | |
Kupujesz w sieci? Na to musisz uważać Poznaj sześć zasad, dzięki którym zakupy online będą bezpieczne. |