Płatnicy, którym powódź zniszczyła dokumenty i dane potrzebne do rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne mogą złożyć wniosek o wydanie kopii danych z zasobów przechowywanych w bazie ZUS.
Zakład wygeneruje i wyda pliki elektroniczne (w formacie KEDU) z danymi osób zgłoszonych do ubezpieczeń.
Aby uzyskać takie dane należy złożyć wizytę w placówce ZUS lub skontaktować się z infolinią Zakładu – numer telefonu 0 801 410 410 (czynna w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00) i podać dane identyfikacyjne płatnika oraz poinformować o szczególnej sytuacji utraty danych.
Po wygenerowaniu plików pracownik Zakładu uzgodni telefonicznie termin przekazania przygotowanego nośnika danych. Podczas odbioru plików płatnik składek powinien wylegitymować się dowodem osobistym, w przypadku osoby upoważnionej powinna ona przedstawić pisemne pełnomocnictwo do działania w imieniu płatnika oraz dowód osobisty.
Płatnicy składek, którzy nigdy nie przekazywali dokumentów w formie elektronicznej, a utracili dokumenty w formie papierowej, mogą również wystąpić o wygenerowanie plików KEDU. Ich użycie w programie Płatnik ułatwi odtworzenie utraconej dokumentacji. Program Płatnik można pobrać ze strony internetowej Zakładu lub otrzymać bezpłatnie w najbliżej placówce Zakładu.
_ - Niestety nie mamy możliwości wygenerowania plików z danymi od ręki. Będziemy to robić bezzwłocznie, ale prosimy płatników o wcześniejsze zgłaszanie takich potrzeb – _mówi Grażyna Lisowska, dyrektor Departamentu Obsługi Klientów w Centrali ZUS.
Na prośbę płatnika możliwe jest również wygenerowanie i wydanie bezzwłocznie w terenowych jednostkach organizacyjnych wyciągu z Centralnego Rejestru Ubezpieczonych zawierającego wyłącznie dane identyfikacyjne i adresowe zgłoszonych ubezpieczonych.