Za pomocą formularza ZUS ZUA płatnik składek zgłasza osobę do ubezpieczenia. Wyjątek stanowią ci, którzy przebywają na urlopie wychowawczym, pobierają zasiłek macierzyński. Wniosku tego używa się też do skorygowania danych, które dotyczą osoby ubezpieczonej.
Formularz, w którym zgłaszamy kogoś do ubezpieczenia albo korygujemy dane osoby ubezpieczonej toZUS ZUA. Nie możemy z niego jednak skorzystać, gdy chcemy zmienić dane identyfikacyjne albo zmienić kod tytułu ubezpieczenia. Żeby to zrobić, trzeba najpierw wyrejestrować takiego ubezpieczonego, a dopiero potem poprawnie go zarejestrować.
Dane organizacyjne ZUS ZUA
W tym bloku zaznaczamy X czy chcemy zgłosić ubezpieczonego, czy też zmienić lub skorygować dane z nim związane. Zmiana jest wtedy, gdy zmieniły się dane wskazane we wniosku. Korekta jest wtedy, gdy musimy poprawić błędnie wpisane wcześniej dane.
W kolejnej części wypełniamy starannie dane związane z płatnikiem składek. Będzie tu więc trzeba wpisać numer NIP, numer REGON, a także numer PESEL. Jeśli nie został nadany jeden z tych numerów, to identyfikacji dokonuje się poprzez podanie danych konkretnego dokumentu, np. dowodu osobistego albo paszportu. Potem wpisujemy skróconą nazwę płatnika i nazwisko i imię płatnika składek, a także jego datę urodzenia. Takie dane pozwalają utworzyć ubezpieczonemu indywidualne konto. Dopiero potem wpisuje się dane osoby zgłaszanej do ubezpieczenia.
Dane ewidencyjne osoby zgłaszanej do ubezpieczeń
Wpisujemy więc imię zgłaszanego, jego nazwisko, obywatelstwo i płeć. Potem podajemy tytuł ubezpieczenia. Kod tytułu ubezpieczenia związany jest z prawidłowym rozliczaniem składek. Kod tytułu ubezpieczenia ma sześć znaków. Potem wpisujemy datę powstania obowiązku ubezpieczeń społecznych. Osobno podaje się dane dotyczące ubezpieczenia zdrowotnego. Podajemy więc datę powstanie takiego obowiązku, a także kod Narodowego Funduszu Zdrowia. Jesteśmy przypisywani do odpowiedniego, ze względu na adres zamieszkania.
Jeśli ubezpieczony chce być objęty dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym, to może to zrobić, jeśli zgłoszenie do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych dokonane będzie w ciągu 7 dni od daty powstania takiego obowiązku. We wniosku podajemy też adres zameldowania na pobyt stały. Zaczynamy od kodu pocztowego, potem jest miejscowość, gmina lub dzielnica, ulica i numer domu, a także numer lokalu. Należy też wpisać numer telefonu. Jeśli adres zamieszkania jest inny od adresu zameldowania, to trzeba taki fakt podać, wypełniając kolejną część formularza. Podobnie jest z adresem do korespondencji.
Na koniec podajemy też adres poczty elektronicznej. Pora na zgłoszenie oświadczenia płatnika składek. Robi się to poprzez podanie daty wypełnienia formularza i podpisanie przez płatnika składek albo osobę przez niego upoważnioną. Całość podpisem potwierdza też osoba, która jest zgłaszana do ubezpieczenia. Potwierdzając podpisem, zaświadcza, że dane z formularza są prawdziwe i zgodne ze stanem faktycznym.