Utrata ZUS ZLA
Niewątpliwie problem stwarza sposób postępowania w sytuacji, gdy pracownik zgubi zaświadczenie lekarskie ZUS ZLA. Podstawą do wypłaty świadczenia jest wtedy wypis z kopii zaświadczenia znajdującej się w posiadaniu lekarza wystawiającego dane zwolnienie - musi być ona przechowywana przez okres 3 lat. Może to być również jej kserokopia poświadczona przez lekarza.
Kopia ZUS ZLA
Często zdarza się też, że osoba pracująca w kilku firmach otrzymane zaświadczenie lekarskie dostarcza do podstawowego miejsca zatrudnienia, natomiast w pozostałych przedstawia jego kserokopie - nieraz poświadczane przez pracodawcę, u którego znajduje się formularz. Kserokopia ta nie może jednak stanowić podstawy do wypłacenia świadczenia. Pracownik powinien zgłosić lekarzowi wystawiającemu zaświadczenie, że posiada kilka tytułów do ubezpieczenia i poprosić o wydanie odpowiedniej ilości formularzy.
Pozostałe dokumenty
Przy staraniach o przyznanie poszczególnych świadczeń chorobowych pracownicy - oprócz druku ZUS ZLA - muszą przedłożyć jeszcze inne dokumenty. Wyszczególnione są one w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 27 lipca 1999 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. nr 65, poz. 742 ze zm.). Te, z którymi najczęściej mogą mieć do czynienia pracodawcy przedstawia tabela nr 1.
Dokumenty potwierdzające prawo do świadczeń chorobowych: ( http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=03.08.2011 09:00&de=03.08.2011 17:35&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=WIG20&w=460&h=250&cm=0&rl=1 ) Sam porównuj dane na wykresach - wypróbuj MoneyAnalytics