- Ursus, poza Autosanem, jest jedyną firmą autobusową, która posiada 100-procentowy udział kapitału polskiego - mówi money.pl prezes firmy Karol Zarajczyk. Jak dodaje, patrząc na struktury kapitałowe innych firm, "zaczynają pojawiać się pytania". Dlaczego wśród tych polskich firm brak Solarisa?
- Dlaczego firmy, które stosują optymalizację podatkową, mają być przedmiotem dotacji państwowych? - pyta Zarajczyk.
Jak dodaje, trzeba też się zastanowić nad konkurencyjnością stricte polskich firm względem tych, które uciekają do rajów podatkowych.
- Na pewno rząd musi zadbać, by podatki były płacone w Polsce. To jest samonapędzająca się maszyna. Reinwestowanie środków z podatków w innowacje sprawi, że nasza gospodarka będzie rosła tak, jak chce nowy rząd czy zakłada plan Morawieckiego - mówi szef Ursusa.
Przypomina, że jego firma jest zarejestrowana w Polsce i tu płaci podatki, a przez to może być w gorszej pozycji niż spółki uciekające do rajów podatkowych.
Zarajczyk nie wymienił nikogo z nazwy. Jego Ursus znalazł się jednak w rządowym planie eBus, który ma wspierać budowę autobusów elektrycznych. Obok niego są tam także państwowy Autosan, Volvo oraz Solaris. To najprawdopodobniej o tej ostatniej firmie mówi Zarajczyk.
Solaris jest własnością małżeństwa Olszewskich. Ci jednak w ponad 80 proc. kontrolują ją przez spółkę zarejestrowaną na Cyprze. W przesłanym money.pl oświadczeniu rzecznik prasowy Solarisa zapewnia, że firma podatki płaci w Polsce.
- Solaris Bus & Coach S.A. jest firmą polską, która płaciła, płaci i będzie płacić swoje wszystkie zobowiązania podatkowe w Polsce. W dodatku zawsze robimy to w terminie. Wszystkie znaki towarowe Solaris oraz własność intelektualna i patenty przemysłowe również powstają i są zarejestrowane w Polsce - mówi Mateusz Figaszewski.
Jak dodaje, "niemal całość wypracowywanych zysków spółka reinwestujemy w rozwój. Przypomina, że Solaris w ostatnich dwóch latach wydał na blisko 100 mln zł na rozbudowę fabryki pod Poznaniem.
Choć firma podatki płaci w Polsce, to jednak jeśli wypłaci dywidendę, to ta trafia już do spółki cypryjskiej kontrolowanej przez małżeństwo Olszewskich.