Prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk otworzyli w sobotę tunel drogowy w ciągu zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Dwukilometrowy tunel w masywie góry Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała nosi imię Marii i Lecha Kaczyńskich.
W swoim wystąpieniu Jarosław Kaczyński dziękował za decyzję o nadaniu tunelowi imienia pary prezydenckiej. - Lech Kaczyński wpisał się w historię Polski złotymi zgłoskami i zasługuje, aby jego imieniem nazywać ulice, by budować mu ulice - mówił prezes PiS. Dodał, że "to krok ku budowie ważnej drogi, potrzebnej dla tej części Polski, dla Małopolski, ale potrzebnej dla całej Polski".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Andrzej Adamczyk wyraził z kolei przekonanie, że kierowcy, którzy pojadą nowo wybudowaną drogą w przyszłości "będą cieszyli się z tego, że mają do dyspozycji komfortową drogę". Jak stwierdził, tak by się nie stało, "gdyby nie decyzje rządu o zwiększeniu finansowania potrzebnych, ważnych, niezbędnych, oczekiwanych przez pokolenia inwestycji" - m.in. z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i Krajowego Funduszu Drogowego.
Tunel na zakopiance za unijne pieniądze
Podczas uroczystości pominięty został jeden fakt. Odcinek drogi ekspresowej S7, na którym znajduje się tunel, budowany jest z dofinansowaniem z funduszy UE w kwocie blisko 303,6 milionów euro, co stanowi ponad połowę inwestycji.
Dwukilometrowy tunel pod górą Luboń Mały na odcinku S7 to najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce w terenie pozamiejskim. Jest częścią dużego projektu "Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Lubień–Rabka" z programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, przyjętego decyzją Komisji Europejskiej 7 grudnia 2017 r. Wartość dofinansowania z unijnego Funduszu Spójności to blisko 303,6 mln euro, co stanowi ponad połowę kosztów inwestycji wynoszonych 567,5 mln euro - informuje Komisja Europejska.
Do sprawy w mediach społecznościowych odniósł się Jacek Wasik, dyrektor przedstawicielstwa regionalnego Komisji Europejskiej we Wrocławiu. Jak zaznaczył, oprócz wizji i odwagi potrzebne są też "Fundusze UE, w tym przypadku 1,3 mld zł". "I o tym chciałem przypomnieć na dzisiejszym otwarciu, ale wbrew wcześniejszym uzgodnieniom z resortem infrastruktury nie dopuszczono mnie do głosu. Vive l’Europe" - napisał na Twitterze.
Droga S7 z Lubienia do Rabki
Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r. Kosztu budowy samego tunelu to niemal miliard złotych.
Odcinek drogi S7 z Lubienia do Rabki ma być dwupasmową jezdnią o długości 15,83 km, z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym po obu stronach pasa rozdzielczego. Droga zawiera również trzy podjazdy, które będą miały trzy pasy na każdej jezdni, oraz tunel o długości 2 km. Inwestycja ta stanowi część kompleksowej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, której rozwój jest kluczowym priorytetem dla UE. Droga S7 stanowi część europejskiej trasy E77, która biegnie od Pskowa w Rosji aż do stolicy Węgier, Budapesztu. Droga E77 łączy szereg ważnych ośrodków miejskich, w tym Gdańsk, Warszawę i Kraków.