12 listopada prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk otworzyli uroczyście tunel drogowy w ciągu zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Dwukilometrowy tunel w masywie góry Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała nosi imię Marii i Lecha Kaczyńskich.
Na miejscu pojawił się również Jacek Wasik, dyrektor przedstawicielstwa regionalnego Komisji Europejskiej we Wrocławiu. Przypomnijmy, że połowę środków potrzebnych na budowę drogi wyłożyła Unia Europejska.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak zaznaczył Wasik, "oprócz wizji i odwagi potrzebne są też fundusze UE, w tym przypadku 1,3 mld zł". "I o tym chciałem przypomnieć na dzisiejszym otwarciu, ale wbrew wcześniejszym uzgodnieniom z resortem infrastruktury nie dopuszczono mnie do głosu. Niech żyje Europa" - napisał na Twitterze.
Twitta udostępniła m.in. posłanka Kamila Gasiuk-Pihowicz. "Niebywały skandal! Chociaż tunel na Zakopiance w połowie powstał ze środków UE, to przedstawicielowi KE nie pozwolono dziś przemówić. Flagi unijne już wyprowadzali, teraz będą usuwać tabliczki informujące o dofinansowaniu? Tylko eurodiety jakoś sobie zostawiają" - napisała.
Kontrowersje na otwarciu tunelu na zakopiance. Rząd odpowiada KE
O odniesienie się do sprawy poprosiliśmy Ministerstwo Infrastruktury. Jak przekazał nam resort, podczas wydarzenia wyeksponowane zostały flagi Unii Europejskiej, zaś minister infrastruktury w swoim wystąpieniu poinformował, że inwestycja powstała ze środków krajowych przy wsparciu środków europejskich.
Rzeczywiście minister Andrzej Adamczyk pod koniec przemówienia wspomniał jednym słowem o unijnych pieniądzach, które wsparły budowę tunelu. Rola Unii została w jego przekazie jednak mocno ograniczona, a nacisk położony został na "decyzje rządu o zwiększeniu finansowania potrzebnych, ważnych, niezbędnych, oczekiwanych przez pokolenia inwestycji - m.in. z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i Krajowego Funduszu Drogowego".
W swojej odpowiedzi Ministerstwo Infrastruktury zaznaczyło, że wśród zaproszonych gości był m.in. dyrektor przedstawicielstwa regionalnego Komisji Europejskiej we Wrocławiu.
Cytat z jego wypowiedzi, a także informacja o dofinansowaniu zadania ze środków UE, znalazła się w materiałach prasowych dotyczących tego wydarzenia, które zostały rozesłane dziennikarzom po jego zakończeniu. Informacje te zostały ujęte także w opublikowanym na stronie MI komunikacie - czytamy.
Resort dodał, że przy wjeździe na odcinek drogi ekspresowej S7 Lubień-Rabka Zdrój znajdują się tablice informujące o unijnym dofinansowaniu dla tego odcinka. "W każdym komunikacie dotyczącym tej inwestycji, publikowanym przez Ministerstwo Infrastruktury, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych znajduje się także odpowiednia wzmianka. Opinia publiczna jest zatem właściwie informowana o wsparciu, jakie GDDKiA otrzymała na realizację tej inwestycji z funduszy UE" - podano.
MI zaznaczyło jednocześnie, że "wobec wcześniej niepotwierdzonej obecności dużej liczby wysokich urzędników państwowych, w tym sekretarzy stanu, z uwagi na konieczność sprawnego przeprowadzenia ceremonii, bezpośrednio przed jej rozpoczęciem podjęto decyzję o oddaniu głosu trzem mówcom". "Rozszerzenie ich liczby o obecnych na ceremonii wiceministrów oraz dyrektorów-przedstawicieli GDDKiA, CUPT i KE powodowałoby nadmierne wydłużenie uroczystości" - czytamy.
Przypomnijmy, że głos na uroczystości, oprócz ministra Adamczyka, zabrali również prezes PiS Jarosław Kaczyński, a także krakowski metropolita abp. Marek Jędraszewski.
Tunel na zakopiance
Przypomnijmy, że odcinek drogi ekspresowej S7, na którym znajduje się tunel, budowany jest z dofinansowaniem z funduszy UE w kwocie blisko 303,6 milionów euro, co stanowi ponad połowę inwestycji.
Dwukilometrowy tunel pod górą Luboń Mały na odcinku S7 to najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce w terenie pozamiejskim. Jest częścią dużego projektu "Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Lubień-Rabka" z programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, przyjętego decyzją Komisji Europejskiej 7 grudnia 2017 r. Wartość dofinansowania z unijnego Funduszu Spójności to blisko 303,6 mln euro, co stanowi ponad połowę kosztów inwestycji wynoszonych 567,5 mln euro - informuje Komisja Europejska.
Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r. Kosztu budowy samego tunelu to niemal miliard złotych.
Odcinek drogi S7 z Lubienia do Rabki ma być dwupasmową jezdnią o długości 15,83 km, z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym po obu stronach pasa rozdzielczego. Droga zawiera również trzy podjazdy, które będą miały trzy pasy na każdej jezdni, oraz tunel o długości 2 km. Inwestycja ta stanowi część kompleksowej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, której rozwój jest kluczowym priorytetem dla UE. Droga S7 stanowi część europejskiej trasy E77, która biegnie od Pskowa w Rosji aż do stolicy Węgier, Budapesztu. Droga E77 łączy szereg ważnych ośrodków miejskich, w tym Gdańsk, Warszawę i Kraków.