Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

PKP SA i TFI BH podpisały umowę o utworzeniu FWP PKP

0
Podziel się:

PKP SA i TFI Banku Handlowego SA podpisały w środę umowę o utworzeniu i zarządzaniu Funduszem Własności Pracowniczej PKP, na który łącznie może trafić około 1,3 mld zł

.

'To absolutnie pionierskie przedsięwzięcie. Jest to największy projekt z zakresu zarządzania aktywami na rynku polskim' - powiedział po podpisaniu umowy prezes TFI BH Rafał Lis.

Fundusz będzie formą udziału obecnych i byłych pracowników PKP w prywatyzacji firmy i miał charakter specjalistycznego o funduszu otwartego inwestycyjnego. Do FWP PKP trafi 15 proc. środków ze sprzedaży majątku PKP SA, m.in. nieruchomości oraz udziałów w spółkach zależnych.

Fundusz będzie działał na zasadzie jednostek uczestnictwa przyznawanych uprawnionym osobom (byli i obecni pracownicy PKP, emeryci oraz spadkobiercy uprawnionych osób).

Liczba przyznanych jednostek zależy od stażu pracy w PKP. Najwięcej, bo 14 jednostek, otrzymają osoby, które przepracowały w PKP więcej niż 25 lat. Chęć uczestnictwa w Funduszu zgłosiło około 384.000 osób.

Z założenia ma FWP PKP być funduszem bezpiecznym. Będzie więc inwestował m.in. w papiery gwarantowane i emitowane przez Skarb Państwa i NBP, jednocześnie do 40 proc. swoich środków będzie mógł inwestować w akcje. Stopą odniesienia dla funduszu będzie rentowność bonów skarbowych.

Według Krzysztofa Celińskiego, prezesa PKP, spadek w zasilaniu funduszu może nastąpić w latach 2005-2006.

W najbliższym czasie do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd skierowany zostanie wniosek o zezwolenie na utworzenie Funduszu. TFI BH razem z PKP SA prowadzi już prace nad wyborem banku depozytariusza, który będzie rejestrował aktywa funduszu. TFI BH zbiera też oferty, z których wyłoniony zostanie agent transferowy, do którego będzie należało prowadzenie rejestru uczestników funduszu.

W maju PKP SA chcą przekazać Funduszowi listę osób uprawnionych i dokonać pierwszej wpłaty. Obecnie zobowiązania PKP wobec FWP wynoszą 6,6 mln zł.

Każda wpłata będzie wpływała na wzrost wartości jednostek. Fundusz ma funkcjonować do 31 grudnia 2010 roku. Jego uczestnicy będą mogli wypłacać swoje środki (tzn. umarzać jednostki) nie wcześniej niż w dwa lata po zbyciu przez PKP SA pierwszych akcji lub udziałów w nowo utworzonych spółkach.

W pierwszym okresie wycena jednostek w Funduszu będzie przeprowadzana co tydzień, a od momentu, kiedy będzie można wycofywać jednostki, będzie to system wyceny codziennej.

Według planu w 2002 roku PKP chcą uzyskać ze sprzedaży nieruchomości 200 mln zł.

PKP rozpoczęły już przygotowania do prywatyzacji pierwszych spółek m.in. Warszawskiej Kolei Dojazdowej Sp. z o.o. i Szybkiej Kolei Miejskiej Sp. z o.o. Celiński poinformował też, że w ramach przygotowywania procesu prywatyzacji PKP Cargo SA (przewozy towarowe) i planowany jest przetarg na wybór doradcy dla spółki. Wartość majątku PKP Cargo wynosi 2,6 mld zł.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)