Jak wynika z informacji ISBnews, żadna z trzech podpisanych przez PKN Orlen umów nie precyzuje konkretnej liczby ładowarek, które mają trafić na stacje płockiego koncernu.
"PKN Orlen posiada umowy ramowe z dostawcami stacji ładowania, natomiast nie określają one liczby stacji dla poszczególnych dostawców. Będziemy elastycznie reagować, w zależności od bieżących potrzeb" - poinformowało ISBnews biuro prasowe PKN Orlen.
We wrześniu 2018 roku PKN Orlen informował o wyborze dwóch pierwszych dostawców ładowarek, którymi w wyniku rozstrzygnięcia postępowania przetargowego zostały firmy EkoEnergetyka i EFACEC. Podano również wówczas, że finalizowane są rozmowy z trzecim producentem.
Trzecim producentem została właśnie firma ABB, która dostarczy na stacje Orlenu ładowarki Terra 54.
Zamówienie jest częścią projektu, w ramach którego na wybranych trasach tranzytowych w Polsce oraz dużych miastach zainstalowanych zostanie 150 punktów szybkiego ładowania aut elektrycznych. Obejmuje realizację projektu ,,pod klucz", a w szczególności instalację i uruchomienie stacji, wraz z odbiorami i kompletnym oznakowaniem lokalizacji. W pierwszym etapie, do końca 2019 roku, Orlen chce udostępnić na swoich stacjach około 50 szybkich punktów ładowania.
"To, co wyróżnia umowę spośród dotychczasowych projektów tego typu to fakt, że obejmuje ona szeroki zakres usług serwisowych, dostosowanych do indywidualnych wymagań zamawiającego oraz zapewnienie ciągłego wsparcia technicznego" - powiedział dyrektor ds. infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w ABB Frank Muehlon, cytowany w komunikacie.
Na stacje Orlenu trafi ładowarka Terra 54 o mocy 50 kW, która jest w stanie naładować baterię pojazdu w 20-30 minut (w przypadku ładowania prądem stałym). Ładowarka jest trójsystemowa, co oznacza, że obsługuje wszystkie najpopularniejsze w Europie typy złącz: CHAdeMO, CCS, Typ 2 i umożliwia naładowanie każdego seryjnie produkowanego pojazdu elektrycznego.
"Zdecydowana większość samochodów elektrycznych jeżdżących dzisiaj po drogach w Europie i na świecie przystosowana jest do korzystania z ładowarek o maksymalnej mocy 50 kW. Podobne inwestycje są więc niezbędne, aby móc zapewnić kierowcom możliwość swobodnego i wygodnego podróżowania, a także by promować i rozwijać samą elektromobilność" - skomentował ekspert ds. elektromobilności ABB w Polsce Wojciech Dziwisz, cytowany w komunikacie.
Jak dodał, pojawiają się również pojazdy, które mogą wymagać już znacznie większej mocy infrastruktury do ładowania. ABB w Szwajcarii i kilku innych krajach wyposażyło stacje w superszybkie ładowarki Terra High Power o mocy 350 kW, które są w stanie naładować samochód w 8 minut.
"Umowa z PKN Orlen to znak, że rynek elektromobilności w Polsce dojrzewa i rozwija się w dobrym kierunku" - powiedział Dziwisz.
ABB oferuje rozwiązania do ładowania pojazdów elektrycznych od 2010 roku, a dziś posiada globalną bazę 8000 stacji ładowania prądem stałym, w tym około 1000 ładowarek o dużej mocy do 350 kW, zainstalowanych w 68 krajach.
Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 109,7 mld zł w 2018 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.