Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Accenture: Polacy mogliby zaoszczędzić blisko 1 mld zł na wymianie walut

1
Podziel się:

Brak wiedzy wśród klientów indywidualnych na temat dostępnych opcji wymiany walut, zbyt wysokie koszty i długi czas realizacji transakcji w kantorze bankowym w ocenie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) to główne wnioski płynące z najnowszego badania pt. "Rynek wymiany walut w Polsce. Od cinkciarzy do fintechów" zrealizowanego przez Accenture.

Accenture: Polacy mogliby zaoszczędzić blisko 1 mld zł na wymianie walut
(money.pl)

"Badanie przeprowadziliśmy zarówno na klientach indywidualnych, jak również w sektorze MŚP. Chcieliśmy poznać preferencje oraz poziom wiedzy dotyczący transakcji walutowych i zidentyfikować obszary, które mogą zapewnić przedsiębiorstwom przewagę konkurencyjną i przyczynić się do rozwoju rynku. Wzięliśmy pod uwagę potencjał biznesowy wymiany walut, zwyczaje płatnicze oraz zaawansowanie cyfrowe użytkowników" - powiedział Senior Manager, Capital Markets, Accenture Michał Bazarnik, cytowany w komunikacie.

Jak podaje Accenture, w 2019 roku wielkość obrotów na rynku walutowym w Polsce szacowano na niecały 1 bln zł. Do 2022 roku prognozowany jest jego wzrost o około 80 mld zł. Na rynku, który polega jedynie na wymianie jednej waluty na drugą, firmom trudno konkurować ze sobą samym produktem. Ważną rolę w procesie odgrywa oczywiście cena, lecz równie istotne są usługi dodatkowe, towarzyszące wymianie walut, podkreślono.

Najczęstszą potrzebą walutową Polaków są płatności kartą lub gotówką podczas wyjazdów zagranicznych - 49% spośród ankietowanych wskazało to jako cel wymiany waluty. 37% badanych dokonało zakupów w zagranicznych sklepach internetowych, a 33% otrzymało środki pieniężne zza granicy.

Szacuje się, że udział innowacyjnych, alternatywnych rozwiązań w całkowitych obrotach walutowych wynosi w Polsce ponad 5%; ponad 20% wymiany walutowej odbywa się nadal w kantorach stacjonarnych, chociaż ich udział w rynku spada. 34% ankietowanych uważa, że kantory stacjonarne oferują najtańszą wymianę gotówki. Chociaż badanie Accenture pokazuje, że wymiana w kantorach internetowych (bankowych i niebankowych) może być dużo tańsza. Dla 70% przebadanych kurs wymiany jest bardzo istotny.

Według szacunków Accenture, Polacy korzystając z nowoczesnych narzędzi wymiany walut zaoszczędziliby 910 mln zł. Oszczędności te obliczone zostały jako: łączny obrót w 2019 roku w kantorach stacjonarnych wyrażony w EUR pomnożony przez połowę różnicy spread'ów z kantorów stacjonarnych i internetowych kantorów niebankowch/bankowych/Revoluta.

"54% firm dokonuje wymiany walut kilka razy w tygodniu, a aż trzy na cztery przedsiębiorstwa przeprowadzają tego typu operacje raz w tygodniu lub częściej. Podmiotem, który decyduje o sposobie dokonania transakcji jest dział finansowy lub księgowy. W MŚP najczęściej wykorzystywane do wymiany walut są usługi bankowe. Część przedsiębiorstw korzysta także z usług firm transferowych, kantorów stacjonarnych czy fintechów. Młode firmy, częściej wykorzystują w swoich transakcjach usługi niebankowe - kantory internetowe lub fintechy" - czytamy także.

Niezależnie od wybranego narzędzia, 80% firm docenia możliwość dokonania transakcji w Internecie. Taki sam odsetek deklaruje, że ważna jest dla nich możliwość dokonania transakcji przez aplikację mobilną. W opinii przedsiębiorców banki muszą popracować nad ofertą. 47% ankietowanych zwraca uwagę na wysokie koszty wymiany, 42% na szybkość transakcji i czas, w jakim pieniądze trafiają do kontrahentów, wskazano dalej.

"Banki powinny dążyć do uproszczenia zasad realizacji przelewów międzynarodowych, udostępnienia możliwości śledzenia przelewów oraz docelowo zapewnić ich realizację w trybie online" - powiedział Managing Director, Accenture Karol Mazurek, cytowany w komunikacie

Jego zdaniem, aby rynek walutowy prężnie się rozwijał, dostawcy usług wymiany walut powinni wziąć sobie do serca wnioski płynące z badania.

"Wśród klientów indywidualnych ogromne znaczenie mają działania edukacyjne oraz marketingowe, które będą walczyć z fałszywymi przekonaniami dotyczącymi atrakcyjności wymiany walut w kantorach stacjonarnych. Zarówno dla klientów indywidualnych, jak i MŚP duże znaczenie ma wygoda, szybkość oraz transparentność transakcji. Klienci cenią możliwość śledzenia transakcji, przejrzystość naliczanych opłat oraz możliwość zawarcia transakcji online lub poprzez aplikację mobilną. Z uwagi na bardzo zróżnicowane sytuacje, które towarzyszą wymianie walut, ważna jest personalizacja oferty oraz wykorzystanie big data w procesie tworzenia usług i uwzględnienie w niej rozwiązań zapewniających maksimum korzyści klientom końcowym. Korzystne dla usługodawców może być również tworzenie ekosystemów usług i partnerów np. z zagranicznymi platformami e-commerce, biurami podróży czy dostawcami systemów finansowo-księgowych dla firm. Organizacje powinny również wykorzystać możliwości, jakie daje dyrektywa PSD2 oraz rozwijające się
międzynarodowe alianse dotyczące płatności walutowych realizowanych w czasie rzeczywistym" - dodał Mazurek.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
NN
5 lata temu
Przy zmianie waluty z PLN na EUR zaoszczędzi by jeszcze więcej ale wtedy "władza" nie mogłaby dowolnie zmieniać kursu naszej waluty zmniejszając tym samym jej wartość na kontach obywateli. Stracili by kolejne źródło finansowania.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
NN
5 lata temu
Przy zmianie waluty z PLN na EUR zaoszczędzi by jeszcze więcej ale wtedy "władza" nie mogłaby dowolnie zmieniać kursu naszej waluty zmniejszając tym samym jej wartość na kontach obywateli. Stracili by kolejne źródło finansowania.