W 2020 r. mieliśmy do czynienia z najgłębszym w historii spadkiem sprzedaży aut, wywołanym pandemią koronawirusa. W ocenie, ACEA rok 2021 będzie pierwszym krokiem do odbudowy rynku. Skutki pandemii będą jeszcze odczuwalne w I kwartale obecnego roku, ale rynek samochodów powinien zacząć rosnąć w II połowie roku, wraz z postępującymi programami szczepień, podkreślono.
"Teraz bardziej niż kiedykolwiek kluczowe jest, abyśmy działali wspólnie z unijnymi twórcami prawa w celu wzmocnienia konkurencyjności europejskiego przemysłu samochodowego na globalnym rynku. Dzięki globalnemu modelowi biznesowemu europejskich producentów samochodów i międzynarodowemu popytowi na pojazdy wytworzone w UE, europejskie fabryki były w stanie korzystać z szybszego wychodzenia z kryzysu przez niektóre rynki, zwłaszcza azjatyckie. Jednakże trwała odbudowa gospodarek UE i lokalny popyt są kluczowe dla naszego powrotu do siły sprzed kryzysu" - powiedział nowy szef ACEA, prezes BMW Oliver Zipse, cytowany w komunikacie.
W ubiegłym roku, dzięki istotnym inwestycjom przemysłu motoryzacyjnego i wsparciu poszczególnych krajów stymulującego popyt w dobie kryzysu COVID-19, znacząco wzrósł udział samochodów elektrycznych, które według wstępnych danych w 2020 r. miały 10,5% udziału w sprzedaży nowych aut w UE, w porównaniu do 3% w 2019 r.
"Przy odpowiedniej polityce wsparcia, wliczając masowe uruchamianie infrastruktury ładowania i tankowania paliw alternatywnych we wszystkich krajach UE, ten pozytywny trend może być kontynuowany. Bez względu na presję ekonomiczną spowodowaną pandemią, nasz przemysł jest nadal zaangażowany w trwającą transformację do neutralności klimatycznej" - dodał Zipse.