Grupa Agora kojarzona jest głównie z wydawaniem "Gazety Wyborczej", ale jej działalność jest znacznie szersza. Obejmuje oprócz prasy i radia także m.in. kina (jest właścicielem Heliosa), a także produkcję i dystrybucję filmową.
Okazuje się, że po pierwszych trzech miesiącach tego roku Agora nie wypracowała zysków. Co więcej, pokazała straty większe niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Jest na minusie 47,1 mln zł wobec 3,4 mln zł przed rokiem, a to oznacza pogorszenie wyników o prawie 1300 proc.
Czytaj więcej: Bezrobocie może wzrosnąć ponad dwukrotnie. Wypadniemy z podium do drugiej dziesiątki w UE
Straty rosną m.in. dlatego, że Agora ma mniejsze przychody ze sprzedaży. W rok zmalały o 6,1 proc. i spadły poniżej 290 mln zł. Duży regres notuje w szeroko rozumianej branży filmowej. Wpływy spółki zależnej Next Film, zajmującej się produkcją i dystrybucją filmów, zmniejszyły się o 9 proc. do 25,2 mln zł.
Z kolei przychody ze sprzedaży biletów w należących do Agory kinach Helios zmniejszyły się o prawie 20 proc. do niecałych 62 mln zł. W podobnej skali spadły wpływy ze sprzedaży barowej do 25,8 mln zł. Oczywiście głównym powodem tego jest zamknięcie kin w całej Polsce w związku z koronawirusem. Sale świecą pustkami od połowy marca.
Przed epidemią to kina były motorem napędowym wyników Agory. Teraz poprawę wyników możemy za to zaobserwować w przychodach z usług reklamowych, które w rok wzrosły o 3,1 proc. do niecałych 114 mln zł i ze sprzedaży wydawnictw (m.in. Gazety Wyborczej") - o 1,7 proc. do 35 mln zł.
W oczy rzuca się też m.in. duży, prawie 35-procentowy spadek przychodów z działalności poligraficznej, które są już poniżej 10 mln zł. Jest to jednak związana z zamknięciem dwóch drukarni.
Co o wynikach mówi sama Agora?
Agora podkreśla, że w pierwszym kwartale wpływy reklamowe Grupy Agora rosły szybciej niż na rynku, a przychody ze sprzedaży wydawnictw zwiększyły się m.in. dzięki intensywnie rozwijającej się prenumeracie cyfrowej "Gazety Wyborczej".
Dodają, że działalność internetowa, prasowa i radiowa grupy odnotowała poprawę wyników, a oferty subskrypcyjne Wyborcza.pl i TOK FM osiągnęły kolejne rekordowe poziomy.
Jednocześnie przyznają, że o wynikach operacyjnych spółki przesądziły zdarzenia jednorazowe, związane zwłaszcza z odpisami wartości aktywów spółek zależnych, a także odczuwalne już od połowy marca skutki pandemii koronawirusa, przede wszystkim związane z zamknięciem kin i narastającym ograniczaniem budżetów reklamowych.
- Po wybuchu pandemii COVID-19 skupiliśmy się na zapewnieniu bezpieczeństwa naszym pracownikom i przestawieniu Agory na pracę zdalną. Podjęliśmy też zdecydowane kroki, żeby zabezpieczyć grupę finansowo - podkreśla Bartosz Hojka, prezes zarządu Agory.
- Teraz, wraz z odmrażaniem kolejnych sektorów gospodarki, realizujemy plan powrotu do działalności operacyjnej w nowej rzeczywistości. Przed nami jeszcze co najmniej kilka trudnych kwartałów, ale wierzę, że ten najgorszy skończy się w czerwcu i rozpoczniemy proces odbudowywania wyników - wskazuje.
Jest plan
Już w marcu Agora rozpoczęła działania zmierzające do zminimalizowania negatywnego wpływu pandemii na wyniki całej grupy. Wstrzymana została większość wydatków inwestycyjnych i ograniczone zostały niemal wszystkie kategorie kosztów operacyjnych.
Agora podjęła również decyzję o optymalizacji portfela projektów inwestycyjnych - o sprzedaży Domiporta Sp. z o.o., ograniczeniu skali działalności Goldenline Sp. z o.o. oraz złożeniu wniosku o upadłość Foodio Sp. z o.o. Spółka zweryfikowała również bibliotekę wydawnictw papierowych i zrezygnowała z wydania dwóch miesięczników oraz zmniejszyła objętość i wolumen publikowanego dziennika.
W ramach działań oszczędnościowych Agora zrezygnowała też z części biur lokalnych, w których praca odbywa się obecnie zdalnie i w tej formule już pozostanie, także po ustaniu pandemii. Dodatkowo, zarząd prowadzi wzmożony monitoring spływu należności w celu zabezpieczenia płynności finansowej.
Zarząd podkreśla, że Agora ma zabezpieczone finansowanie do końca września i pracuje nad jego dalszym przedłużeniem. Szacuje, że efektem wszystkich działań będą oszczędności na poziomie blisko 185 mln zł.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie