"Jednocześnie, 27% ankietowanych jesienią 2019 r. przedsiębiorców ocenia perspektywy dla gospodarki Niemiec na 2020 r. jako gorsze. To najsilniejszy sygnał spowolnienia gospodarczego odnotowany na przestrzeni czterech edycji badania polskich spółek w Niemczech" - czytamy w materiale.
Ankieta wykazała, że 1/4 firm w zakresie oceny sytuacji własnych firm oceniła ją jako "bardzo dobrą", 43% jako "dobrą". Odsetek firm oceniających kondycję spółki jako "zadowalającą" pozostaje na podobnym poziomie (ok. 30%) od trzech lat.
"W bieżącej edycji ok. połowa ankietowanych mówi o wzroście sprzedaży w kolejnych miesiącach. Niespełna 40% przewiduje obrót na niezmienionym poziomie. Co dziesiąta firma zapowiada się aktualnie spadek sprzedaży" - czytamy w materiale.
W poprzedniej edycji badania 75,5% firm oczekiwała wzrostu sprzedaży, a 4,3% - jej spadku.
Ankieta wykazała w przypadku planów zatrudnienia firm działających w Niemczech również tendencje spadkowe.
W poprzedniej edycji badania 42,9% firm zapowiadało wzrost zatrudnienia. Natomiast 68,6% badanych firm prognozuje, że liczba pracowników w kolejnych miesiącach nie ulegnie zmianie.
"O prognozowanym wzroście zatrudnienia mówi 20% przedsiębiorstw. To o połowę mniej niż w poprzedniej edycji badania" - czytamy dalej.
"Wzrost wydatków na inwestycje prognozuje 40% badanych przedsiębiorstw. To o 10 pkt proc. mniej niż w roku ubiegłym. W połowie przedsiębiorstw wysokość wydatków na inwestycje pozostanie na tym samym poziomie" - napisano także w materiale.
Badanie wykazało, że 93% badanych firm mówi, że ponownie wybrałaby Niemcy jako miejsce inwestycji.
"Firmy doceniają w Niemczech jakość infrastruktury, dyscyplinę płatniczą i stabilną politykę gospodarczą. Narzekają na poziom kosztów pracy i wysokości obciążeń podatkowych" - podano w materiale.
W październiku 2019 roku przeprowadzono kolejną, czwartą edycję badania AHK Polska, mającego na celu ocenę koniunktury gospodarczej w Niemczech, prognoz dla firm i uwarunkowań prowadzenia biznesu przez przedstawicieli polskich spółek działających za Odrą.
Badanie zrealizowano wśród 70 polskich przedsiębiorstw reprezentujących: przemysł przetwórczy, usługi, handel, budownictwo oraz zaopatrzenie w energię i inne media, które działają na rynku niemieckim.