Zysk netto Alior Banku w 2019 wyniósł 253 mln zł. Jak tłumaczy zarząd, wyniki znalazły się pod silną presją wynikającą z dostosowania się przez bank do wyroku TSUE w kwestii zwrotu kosztów w przypadku przedterminowej spłaty kredytów konsumpcyjnych. Z tego tytułu wynik netto spadł o 306 mln zł.
Do tego doszły koszty ryzyka kredytowego w segmencie agrobiznesu. Gdyby nie one zyski mogłyby być wyższe o 345 mln zł.
Czytaj więcej: Alior Bank tworzy rezerwę na na "małe TSUE"
Ogółem grupa oszacowała wpływ wyroku TSUE na kwotę 378 mln zł brutto, na którą składają się rezerwa na historyczne zwroty części prowizji w przypadku pożyczek spłaconych przed 11 września 2019 r. w wysokości 243 mln zł, rezerwa na zwroty części prowizji po 11 września 2019 w wysokości 85 mln zł i korekta wynikająca z różnicy między rozliczeniem prowizji w wysokości 50 mln zł.
"Warto podkreślić jednak, że nawet w tak trudnym roku pozycja kapitałowa banku pozostała niezagrożona, a wskaźniki Tier1 oraz TCR pozostały na stabilnym wysokim poziomie (odpowiednio 13,48 proc. oraz 16,2 proc.) pozostawiając bezpieczny bufor ponad wymaganiami regulatora" - podkreślono w raporcie.
Alior dodał, że "sytuacja płynnościowa banku w 2019 r. również pozostawała na bezpiecznym poziomie". Była ściśle monitorowana i utrzymywana w adekwatnym do potrzeb zakresie poprzez dostosowywanie poziomu bazy depozytowej oraz uruchamianie finansowania w zależności od rozwoju akcji kredytowej i pozostałych potrzeb płynnościowych.
Aktywa banku wyniosły 76,73 mld zł na koniec 2019 roku wobec 73,42 mld zł na koniec 2018. To oznacza, że bank rośnie. Według planów zarządu, do 2022 roku mają osiągnąć wartość około 95 mld zł.
Alior Bank w 2019 roku pozyskał 117 tys. nowych klientów indywidualnych. Łącznie ma ich już około 4,15 mln.
Nowa strategia
Przy okazji prezentacji wyników bank ogłosił nową strategię "więcej niż bank". Dotyczy ona lat 2020-2022. Jak przekonuje zarząd, podstawowym celem jest ułatwianie codziennych działań klientów w różnych obszarach ich życia. "Bank wykorzysta do tego możliwości otwartej bankowości oraz najnowsze technologie".
Czytaj więcej: Alior Bank zmienia zasady. Login i hasło nie wystarczą
Alior Bank zapowiada, że wyjdzie poza ramy bankowości i stworzy w swojej aplikacji Alior Mobile ekosystem usług pozabankowych, z których klient będzie mógł wygodnie korzystać o każdej porze, bez względu na to, gdzie się znajduje.
"Kupi bilet komunikacji miejskiej, bilet do kina, ubezpieczy mieszkanie, samochód czy zapłaci za paliwo lub przejazd autostradą. Alior Mobile ma towarzyszyć klientowi w codziennym życiu, nie tylko w sprawach związanych z zarządzaniem finansami" - czytamy w materiale.
Według strategii, liczba klientów indywidualnych ma wzrosnąć do 4,5 mln w 2022 r. z 4,1 mln w 2019 r., a biznesowych - odpowiednio do 300 tys. z 220 tys.
"Dla wygody klientów Alior Bank planuje też uprościć i unowocześnić obsługę. Dzisiaj już 100 robotów wspiera procesy realizowane dla klientów banku. Wykorzystanie sztucznej inteligencji sprawi, że nawet 30 proc. rozmów z klientami będzie się odbywać za pośrednictwem chatbotów, a 60 proc. z udziałem voicebotów. Klienci dużo więcej będą mogli zrobić samodzielnie, także dzięki aplikacji Alior Mobile" - wskazano w komunikacie.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl