Zysk operacyjny wyniósł 200,5 mln zł wobec 166 mln zł zysku rok wcześniej. EBITDA wyniosła 259,9 mln zł - wzrost o 17,4% r/r.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3 068 mln zł w 2020 r. wobec 2 943 mln zł rok wcześniej.
Grupa Amica przekroczyła próg 3 mld zł rocznej sprzedaży, a na poziomie operacyjnym wypracowała ponad 200 mln zł zysku operacyjnego (o jedną piątą więcej niż w roku 2019). W podobnym tempie wzrósł wynik EBITDA, który miał wartość 260 mln zł. Było to nie tylko efektem wzrostu przychodów, ale przede wszystkim zwiększenia rentowności sprzedaży. Widać to również na kolejnych poziomach zyskowności – zysk brutto wzrósł o 34% rdr, do blisko 194 mln zł, a zysk netto przekroczył 150 mln zł (+37,5% rdr), podano w komunikacie.
"Za nami bardzo trudny rok na rynkach międzynarodowych, w którym dynamika i skala pandemii COVID-19 zaskoczyła wszystkich. Grupa Amica wyszła jednak z kryzysu wzmocniona, za co pragnę podziękować wszystkim, którzy cały czas na ten sukces pracują" - powiedział prezes Grupy Amica Jacek Rutkowski, cytowany w komunikacie.
"Oprócz działań bieżących i gotowości na różne scenariusze rozwoju sytuacji już w kwietniu uruchomiliśmy projekt Day After, aby identyfikować i odpowiadać na zmiany w otoczeniu, jakie mają miejsce w nowej rzeczywistości. W czwartym kwartale odmroziliśmy inwestycje i z jeszcze większą energią przystąpiliśmy do realizacji planów rozbudowy mocy produkcyjnych, robotyzacji oraz inwestycji w marki i rynki" - wskazał.
"Bardzo dobrym przykładem jest w tym kontekście wejście na rynek hiszpański z marką Fagor. Nasze działania marketingowe i siła tej marki sprawiły, iż zrealizowaliśmy całą zakładaną roczną sprzedaż pomimo tego, że wystartowaliśmy przez koronawirusa kilka miesięcy później. Z optymizmem patrzymy na sprzedaż pod marką Fagor tym bardziej, że sfinalizowaliśmy umowę sponsorowania słynnego hiszpańskiego klubu sportowego Atletico Madryt" - podkreślił prezes.
Jak dodał, Amica zrealizowała całą zakładaną roczną sprzedaż dla marki Fagor pomimo tego, że koronawirus opóźnił jej start o kilka miesięcy
"Z optymizmem patrzymy na sprzedaż pod marką Fagor tym bardziej, że sfinalizowaliśmy umowę sponsorowania słynnego hiszpańskiego klubu sportowego Atletico Madryt" - dodał Rutkowski.
Amica wzmocniła również swoją pozycję gotówkową, zapewniającą stabilność działania podczas zawirowań pandemicznych. Ponad 353 mln zł operacyjnego cash flow (+195% rdr) przełożyło się na prawie cztery razy więcej środków pieniężnych niż przed rokiem. Kapitał własny przekroczył próg 1 mld zł.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2020 r. wyniósł 127,1 mln zł wobec 106,9 mln zł zysku rok wcześniej.
Amica dostrzega pozytywne tendencje na poszczególnych rynkach
Amica dostrzega pozytywne tendencje na poszczególnych rynkach, na których działa, jednak zachowuje ostrożność w przewidywaniu wyników na 2021 r., poinformował prezes Jacek Rutkowski.
"Po I kw. można powiedzieć, że na głównych rynkach mamy lepsze wyniki niż w I kw. ubiegłego roku, przy czym I kw. zeszłego roku na niektórych rynkach był już zaburzony przez COVID" - powiedział Rutkowski podczas telekonferencji.
"Jak na razie, widzimy dobre tendencje na poszczególnych rynkach, ale nie wiemy, co na najważniejszym rynku niemieckim może się wydarzyć i nie bardzo wierzymy w to, że rynek polski będzie tak rósł, jak w roku ubiegłym" - dodał.
Wskazał, że spółka jest lepiej przygotowana na sytuację wywołaną pandemią niż była rok temu. Zarząd zachowuje optymizm, stąd planowane nakłady inwestycyjne, zaplanowane na ten rok na ok. 150 mln zł.
"Czy nam się uda osiągnąć ten bardzo dobry wynik ponad 200 mln zł EBIT z roku 2020 - trudno powiedzieć, ale chcielibyśmy" - podsumował prezes.
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r.