Kurs akcji Answear.com wzrósł na debiucie na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie o 19,6 proc. W pierwszych transakcjach zawieranych przez inwestorów akcje chodziły po blisko 30 zł, a w ofercie pierwotnej można je było kupić po 25 zł.
Bardziej cierpliwi gracze już po 30 minutach sesji mogli się cieszyć z prawie 50 proc. zysku, bo notowania skoczyły w okolice 37 zł. Później kurs nieco spadł i po godzinie 10:00 jest na poziomie blisko 34,5 zł, co daje prawie 40-procentową zwyżkę.
Answear.com to założony w 2011 sklep internetowy zajmujący się sprzedażą markowej odzieży, obuwia oraz akcesoriów. Spółka prowadzi obecnie działalność w 7 krajach Europy Środkowo-Wschodniej: Bułgarii, Czechach, Polsce, Rumunii, Słowacji, Ukrainie oraz Węgrzech.
Sprzedaż jest zdywersyfikowana geograficznie, a żaden z rynków nie stanowi więcej niż 30 proc. udziału w całkowitych przychodach spółki. Sklep oferuje około 90 tys. produktów z ponad 350 światowych marek.
Poprzedni tegoroczny debiut spółki Photon Energy budził zdecydowanie mniej emocji. Można porównać piątkowy boom do tego sprzed kilku miesięcy, gdy na warszawski parkiet GPW wchodziło Allegro. Widać, że inwestorzy w dobie pandemii stawiają mocno na internetowe biznesy, którym lockdown nie grozi.
Answear.com jest 434. spółką notowaną na głównym rynku GPW oraz 2. debiutem na tym rynku w 2021 roku.
W ofercie pierwotnej firma sprzedawała inwestorom akcje po 25 zł za sztukę. W ten sposób do Answear.com trafiło około 45 mln zł. Jeśli doliczymy do tego sprzedane udziały dotychczasowych akcjonariuszy to wartość całej oferty wyniosła blisko 80 mln zł.
- Cały proces IPO, jak i jego finał uważamy za sukces. Pozyskaliśmy około 45 mln zł, które w sposób istotny powinny się przyczynić do naszego dalszego rozwoju - powiedział prezes Answear.com Krzysztof Bajołek podczas uroczystości debiutu.
- Kwota ta pozwoli na realizację naszych najważniejszych celów biznesowych. Przede wszystkim posłuży do powiększenia oferty produktowej i wzmocnienia świadomości na tych rynkach, na których już jesteśmy obecni. W przyszłości pozwoli także na wejście na nowe rynki - wskazał.
Przy cenie akcji ustalonej przed debiutem na poziomie 25 zł cały biznes Answear.com można było wyceniać na 430 mln zł. W szczytowym momencie dotychczasowych notowań na giełdzie kapitalizacja sięgała już prawie 650 mln zł.
Na dzień 30 września 2020 roku Answear.com mógł się pochwalić ponad milionem aktywnych klientów. Firma zatrudnia przy tym około 500 pracowników.
Dominującą część oferty Answear.com stanowią marki premium (Tommy Hilfiger, Guess Jeans, CK, Diesel, G-Star, Red Valentino, DKNY) oraz marki denimowo-streetwearowe (Pepe Jeans, Levi's, Lee, Wrangler, Dr.Martens, Quicksilver, Roxy).
Całość oferty dopełniają marki sportowo-outdoorowe (Adidas, Nike, Puma, New Balance, Columbia, Jack Wolfskin, Helly Hansen), popularne marki z segmentu ekonomicznego (Mango, Gap, Vero Moda, Jack&Jones), oraz marka własna Answear LAB.