Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Damian Słomski
Damian Słomski
|

Arrinera wraca do żywych i robi porządki. Koniec marzeń o polskim supersamochodzie?

391
Podziel się:

Blisko pięć lat temu głośno było o polskim supersamochodzie. Arrinera popadła jednak w kłopoty i zniknęła z przestrzeni publicznej. Po długiej przerwie firma ogłosiła zmiany. Wszystko wskazuje na to, że kończy z wielkim motoryzacyjnym projektem.

Arrinera wraca do żywych i robi porządki. Koniec marzeń o polskim supersamochodzie?
Premier Mateusz Morawiecki w 2016 roku fotografował się z polskim superautem Arrinera Hussarya. (PAP, Tomasz Gzell)

Polska nie jest zbyt mocnym graczem na rynku motoryzacyjnym. Kilka lat temu była szansa, aby na salony wjechała Hussarya (na zdjęciu) stworzona przez polską Arrinerę. Pod koniec 2016 roku w prezentacji tego superauta uczestniczył nawet Mateusz Morawiecki (wtedy wicepremier, minister rozwoju i finansów).

- Od czasów dwudziestolecia międzywojennego w dziedzinie przemysłu samochodowego nie zrealizowano w Polsce niczego na tak wysokim poziomie. Arrinera Hussarya to przykład polskiego samochodu wyścigowego, który może konkurować z najbardziej uznanymi i doświadczonymi markami. To także wyjątkowa wizytówka polskiej technologii i polskiego eksportu - twierdził w listopadzie 2016 roku wicepremier Morawiecki.

Okazuje się, że obecny premier rządu nie ma nosa do motoryzacji. Bo z zapowiedzi superauta niewiele wyszło. Tak jak z zapowiedzi miliona aut elektrycznych.

Zobacz także: Deweloperzy zdumieni Polskim Ładem. PiS strzela sobie w stopę?

Spółka dość szybko popadła w tarapaty finansowe. W pewnym momencie długi były tak duże, że projekt superauta został zawieszony. Choć były próby jego reaktywacji, teraz wydaje się, że to już koniec marzeń. A przynajmniej nie zrealizuje ich Arrinera.

Arrinera szuka nowej drogi

Zarząd w oficjalnym komunikacie poinformował o rozpoczęciu przeglądu opcji strategicznych dotyczących przyszłości. W pierwszej kolejności bierze pod uwagę zmianę przedmiotu działalności, choć zastrzega, że nie jest to jedyny scenariusz.

O ostatecznych decyzjach Arrinera ma poinformować jak tylko zapadną.

Równocześnie władze spółki przyznały się do ważnej transakcji, która miała miejsce już w połowie grudnia 2020 roku, a o której zarząd do tej pory milczał. Chodzi o sprzedaż ponad 2 mln akcji (98 proc.) spółki Arrinera Technology. W efekcie nie ma już w niej żadnych udziałów.

Arriera sprzedała akcje za 5 mln 117 tys. zł. Cała ta kwota została już rozdysponowana. Pieniądze poszły w całości na spłatę długów.

Dlaczego blisko pół roku firma zwlekała z ujawnieniem tej informacji? Zarząd mówi tylko o problemach organizacyjnych, ale nie zdradza szczegółów.

Wiosenne porządki

Widać, że to początek porządków, jakie przeprowadza Arrinera. Zarząd poza kilkoma mniej istotnymi komunikatami praktycznie milczał od połowy 2019 roku. Nie publikował m.in. raportów finansowych. Teraz nie tylko przyznał się do sprzedaży akcji i przeglądu opcji strategicznych. Zapowiedział, że zamierza "przygotować i opublikować zaległe raporty okresowe i uporządkować sytuację prawną, finansową i organizacyjną".

Odbudować zaufanie inwestorów będzie jednak trudno. Szczególnie u wszystkich tych posiadaczy akcji, którzy od czerwca 2019 roku nie mogą spieniężyć swoich udziałów, bo handel akcjami Arrinery na giełdzie NewConnect został wstrzymany.

Teoretycznie jedna akcja Arrinery warta jest w tej chwili około 10 groszy. Przed zawieszeniem chodziły po prawie 50 groszy, a w szczycie zainteresowania superautem pięć lat temu po kilkanaście złotych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(391)
WYRÓŻNIONE
Der Volke
4 lata temu
Prawda jest taka, iż Polska jest krajem zacofanym technologicznie i nie chodzi tu tylko o motoryzację, ale o wszystko w ogóle. W Polsce nie projektuje i nie produkuje się niczego zaawansowanego technicznie. Proste przykłady: Rosomak - Finowie, Haubica Krab - Korea, Ślązak - Niemcy (budowano 17 lat i nie dokończono wg. pierwotnych założeń, bo było to zbyt trudne) i nie wspomnę już o wielu innych, które albo kupowane są za ciężką kasę, produkowane na okrojonych do minimum licencjach lub po prostu montowane z dostarczonych zza granicy gotowcach.
Technik FSO
4 lata temu
Jaki Polski samochod??? silnik od audi ,srodek od opla itd hahaha nie ma czego zalowac .Polska motoryzacja upadla przez zwiazek z Daewoo kiedy np czesi podpisywali umowy z WV no i marke uratowali .Kiedys w komunie zazdroscili nam Polonezow dzis my zerkamy z zazdroscia na ich skodzianki:(
z100
4 lata temu
wiecie co jest w tym najgorsze ze narod to lyka , pokolenie za pokoleniem..... srednio co 3 miesiace stajemy sie swiatowa potega...... milion samochodow elektrycznych, elektrownie atomowe, gaz lupkowy, zloty pociag, grafen, niebieski laser, super samochod, mega lotnisko.....itd...itp......
NAJNOWSZE KOMENTARZE (391)
ewelina
3 lata temu
zenujaca proba wplatania, akurat rzad nie dal na Arrinere ani grosza
Stoczniowiec
4 lata temu
Pinokio Mateusz czego nie dotknie to zamieni w Głowno.
Sunny
4 lata temu
Spolka wydmuszka zmiany lokalizacji siedziba w mieszkaniu na warszawskim osiedlu zmiana gieldy z polskiej na brytyjską. Zmiana nazwy spolki brak sprawnego prototypu ktory dojechalby do mety w pierwszej 20 prezetacja plastikowych atrap samochodu . Biznes wybitnie nastawiony na wyciagniecie kasy od inwestorow i zycia za te kasę. Takie dzialania podwazaja zaufanie do prawdziwych wynalazcow projektantow i twórców.
misio
4 lata temu
to było od początku skok na kasę. wyciągnąć dotacje. naciągnąć udziałowców.
Amelia
4 lata temu
Mateo cpa czasem przed wystapieniami i wychodza kwiatki mateuszki...nikt nie widzial a maja wyrosnac
...
Następna strona