"Raport pokazuje, że w trwającej nadal pandemii priorytetem dla Polaków jest bezpieczeństwo o siebie i bliskich, dlatego ograniczają zakupy w sieciach stacjonarnych na rzecz zakupów online, które oferują droższy asortyment. W walce o odpływających Klientów, wiele sklepów stacjonarnych obniżyło ceny, wyrównując tę różnicę w e-grocery. Z zainteresowaniem będziemy obserwować dalszy rozwój e-handlu, który stawia przed sklepami wiele wyzwań (ułatwienie procesu zakupowego, czy stworzenie szybszego łańcucha dostaw), ale zarazem daje im wiele nowych szans i możliwości" - powiedział dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński, cytowany w podsumowaniu raportu.
Z badania wynika, że pod względem poziomu cen najkorzystniej wypada mix online i offline danej sieci (tzw. hybryda).
"Z zainteresowaniem będziemy obserwować dalszy rozwój e-commerce i jego wpływ na ceny w kanale e-grocery. Różnica między hipotetycznymi koszykami złożonymi wyłącznie z produktów w cenach ekstremalnych wzrosła: koszyk najdroższy kosztowałby w październiku 329,45 zł (o 11,41 zł więcej niż we wrześniu br.), a najtańszy 177,74 zł (2,27 zł więcej niż we wrześniu br.)" - czytamy także.
Zestawienie cen poszczególnych kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że względem zeszłego roku zdrożały używki, alkohol, dodatki, napoje i słodycze, czyli towary najchętniej wybierane przez Polaków podczas wiosennego lockdown'u oraz jesiennego ograniczenia w przemieszaniu się w okresie trwania pandemii - czasu, który przymusowo spędzaliśmy w domach.
Wartość hipotetycznego koszyka skomponowanego wyłącznie z najdroższych produktów była w październiku bieżącego roku wyższa niż w ub.r. o 1,32%, natomiast koszyka cen minimalnych - wzrosła o 11,53% r/r.
"W nadchodzących miesiącach detaliści jeszcze intensywniej będą zabiegać o przyciągnięcie klientów także do sklepów stacjonarnych, poprzez ciekawe ekspozycje sklepowe, promocje świąteczne, czy oferty click & collect, nie tylko dlatego, że jest to dla klientów wygodne, ale pandemia zmusza sklepy do szukania dogodnych i bezpiecznych możliwości dokonywania zakupów" - powiedział Gorczyński.
Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zalicza się 5 sklepów online: frisco.pl, dodomku. pl, polskikoszyk.pl, szybkikoszyk.pl oraz MEGASAM24.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy. Raport obejmuje łącznie 50 punktów sprzedażowych i ceny 40 wspólnych dla wszystkich sieci produktów z 10 kategorii.
ASM Sales Force Agency jest spółką zależną ASM Group S.A. czołowej polskiej spółki holdingowej, specjalizującej się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu. Do grupy kapitałowej zarządzanej przez ASM Group S.A. należą spółki prowadzące działalności na terenie Polski, Włoch oraz w krajach DACH - Niemiec, Austrii i Szwajcarii.