prawie 1 838 zł, wynika z badania MilleŚwięta, przeprowadzonego na zlecenie Banku Millennium przez IBRiS. To kwota wyższa o 4,8% od wydatków deklarowanych w ubiegłym roku. Rodziny otrzymujące świadczenie 500+ planują w tym roku na organizację świąt przeznaczyć ponad 2 021 zł, co oznacza, że rodziny te wydadzą średnio o ponad 183 zł więcej niż ogół populacji.
"Podobnie jak w ubiegłym roku, w produkty spożywcze na święta badani zaopatrzą się przede wszystkim w dyskontach. W tego typu sklepach zakupy zrobi sześciu na dziesięciu Polaków. Popularnym miejscem zakupu żywności są również hiper/supermarkety, do których uda się blisko co drugi zapytany. Nieco mniej chętnie wybierane są bazary (25%) oraz konkretne sklepy, ale inne niż dyskonty czy supermarkety (24%). Relatywnie mało popularnym miejscem zakupu artykułów spożywczych jest internet, niezależnie, czy zakup ten wiąże się z użyciem komputera (5%), czy smartfona (2%)" - czytamy w komunikacie.
Polacy chętnie wykorzystują internet do poszukiwania pomysłu na prezenty dla bliskich i informacji na temat promocji przedświątecznych. Głównym źródłem wiedzy o ofertach zniżkowych w sieci są strony internetowe konkretnych sklepów (50%). Na drugim miejscu wśród kanałów online plasują się portale społecznościowe (23%). Z kolei 21% badanych korzysta w tym celu z aplikacji mobilnych, zbierających informacje o aktualnych promocjach. Inaczej niż w przypadku produktów spożywczych, Polacy najchętniej zakupią upominki przez internet, najczęściej za pomocą komputera (37%). 22% pytanych kupi prezenty za pośrednictwem smartfona. Od 2017 roku, gdy odbyła się pierwsza edycja badania MilleŚwięta, o 17 pkt proc. wzrósł odsetek osób, które deklarują kupno upominków świątecznych za pomocą urządzenia mobilnego typu smartfon. Popularnym miejscem zakupu prezentów świątecznych są również hiper/supermarkety (34%), wskazano także.
Preferencje prezentowe Polaków nie zmieniły się istotnie w porównaniu do poprzednich lat. Listę tegorocznych prezentów otwierają kosmetyki i perfumy oraz zabawki, którymi zamierza obdarować najbliższych co drugi badany. Podium zamykają książki, na zakup których zdecyduje się 34% pytanych. Nieco rzadziej Polacy pod choinką znajdą ubrania (32%). 22% pytanych obdaruje bliskich słodyczami (w ciągu dwóch lat spadek o 17 pkt proc.).
"Polacy ucieszyliby się z prezentu świątecznego w postaci karty podarunkowej, umożliwiającej wydanie konkretnej sumy pieniędzy w wielu różnych sklepach internetowych i stacjonarnych. Zdecydowanej większości pytanych taki prezent sprawiłby przyjemność. Pytani woleliby otrzymać raczej kartę podarunkową z możliwością wydania pieniędzy w wielu różnych sklepach internetowych i stacjonarnych niż w jednym, wybranym sklepie (73% vs 11%)" - podano.
Tak jak w ubiegłych latach, większość badanych zamierza spędzić święta we własnym domu (62%). Natomiast częściej niż trzech na dziesięciu uda się do rodziny. Zdecydowanie rzadziej stosowaną praktyką spędzania świąt są wyjazdy zagraniczne, wypoczynek w polskich miejscowościach oraz wizyta u znajomych lub przyjaciół.
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS w dniach 12-15 listopada 2019 r. na reprezentatywnej, 1 000-osobowej, ogólnopolskiej próbie pełnoletnich Polaków. Technika badawcza: CATI. Całkowita kwota wydatków obliczana jest na podstawie deklaracji respondentów określających planowaną kwotę wydatków świątecznych.