Banki konkurują między sobą, ale potrafią też ze sobą współpracować, np. w celu stworzenia nowych produktów i usług finansowych, które przyciągną nowych klientów.
Z badania przeprowadzonego przez Deloitte wynika, że akurat banki działające w Polsce wyróżniają się pod tym względem. Więcej wspólnych kooperacji (tzw. interbank ecosystems) w Europie jest tylko we Włoszech.
Pod pojęciem takiej kooperacji należy rozumieć współpracę co najmniej trzech banków przy projekcie, który ma na celu stworzenia nowych produktów i usług finansowych.
Z wyliczeń Deloitte wynika, że od 2014 roku niemal podwoiła się liczba tego typu przedsięwzięć w Europie. Tylko w Polsce funkcjonuje obecnie 15 takich kooperacji.
Najwięcej interbank ecosystems mają Włosi - 19, na drugim miejscu znajduje się Polska - 15, a podium zamykają Portugalia i Belgia z 14 systemami.
W analizie ujęto 30 europejskich państw, w których łącznie zidentyfikowano ponad 200 interbank ecosystems.
- Temat kooperacji pomiędzy bankami nie wywołuje takich emocji, jak ich współpraca z fintechami lub firmami Big Tech, czyli gigantami technologicznymi. Jednak to właśnie one zmieniły dynamikę sektora, bo sprawiły, że branża rozwija się szybciej i sprawniej powstają innowacyjne produkty i usługi - podkreśla ekspert Deloitte Przemysław Szczygielski.
Ta współpraca między bankami ma być coraz częstsza, głównie po to, żeby zapobiegać przestępstwom finansowym i umożliwić dostęp do swojej oferty wszystkim grupom społecznym.
Po co w praktyce takie kooperacje międzybankowe? Z analizy Deloitte wynika, że 80 proc. tzw. interbank ecosystems zostało zainicjowanych w celu ograniczenia kosztów.
Drugi powód to chęć stworzenia platform, które spełniają oczekiwania zarówno banków, jak i konsumentów (70 proc.). Poszukiwanie nowych źródeł przychodu to trzeci najważniejszy czynnik zachęcający do współpracy pomiędzy instytucjami finansowymi (30 proc.).