Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Damian Słomski
Damian Słomski
|

Biedronka poprawiła sprzedaż w 2020 roku. Ciągnie wyniki grupy Jeronimo Martins

3
Podziel się:

Biedronka to klejnot w koronie portugalskiej grupy Jeronimo Martins. W pandemii odnotowała wzrost zarówno sprzedaży jak i zysków. W przeciwieństwie do wyników Portugalczyków na ich rodzimym rynku. Polacy w Biedronce zostawili w ubiegłym roku ponad 60 mld zł.

Biedronka poprawiła sprzedaż w 2020 roku. Ciągnie wyniki grupy Jeronimo Martins
Biedronka poprawiła wyniki w pandemicznym 2020 roku. (money.pl, Rafał Parczewski)

Portugalska grupa Jeronimo Martin opublikowała wyniki finansowe za 2020 rok. Trudno powiedzieć by właściciel Biedronki suchą stopą przeszedł przez koronakryzys, a przynajmniej zaliczył wyraźne spadki zysków.

Tylko w czwartym kwartale zarobił na czysto 93 mln euro, co jest gorszym wynikiem o blisko 25 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. W ciągu 12 miesięcy zysk netto wyniósł 312 mln euro - spadł o 20 proc.

Zyski były niższe choć sprzedaż wzrosła. W sumie wyniosła 19,3 mld euro, co oznacza wzrost o 3,5 proc. w porównaniu z przychodami odnotowanymi w 2019 roku.

Zobacz także: Rzecznik przedsiębiorców o nowych obostrzeniach: pieniądze dla wszystkich

Portugalczycy zarządzają różnymi sieciami handlowymi w różnych krajach, ale z nich Biedronka jest zdecydowanym numerem jeden. Wygenerowała sprzedaż na poziomie 13,5 mld euro (po obecnym kursie około 61,5 mld zł). To 70 proc. całego wyniku Jeronimo Martins.

Klienci w sklepach Biedronki w 2020 roku zostawili o ponad 10 proc. więcej pieniędzy niż w 2019. Taki wzrost przychodów przełożył się na solidny zysk EBITDA (zysk przed potrąceniem podatków, odsetek od zaciągniętych kredytów itp.) w kwocie 1,25 mld euro. To przy obecnym kursie wspólnej waluty daje blisko 5,7 mld zł. To wynik o około 6 proc. wyższy niż poprzednio.

Portugalczycy, widząc ciągle potencjał sieci na polskim rynku, inwestują w rozwój. W ubiegłym roku, mimo niesprzyjających warunków i cięć inwestycji przez wiele firm, zainwestowali 302 mln euro. W efekcie sieć Biedronka powiększyła się o 129 sklepów. Na koniec roku było ich już 3115.

Jeronimo Martins wskazuje też, że systematycznie unowocześnia wcześniej otwierane sklepy. W ubiegłym roku "odświeżonych" było 267 sklepów Biedronki.

Biedronka zwiększyła w ten sposób swój udział w całym rynku. W Polsce ma już 25,7 proc. Jak wylicza firma, dziennie sklepy odwiedza blisko 4 mln ludzi.

Dla porównania, na rodzimym portugalskim rynku Jeronimo Martins zanotowało spadek sprzedaży o prawie 2 proc. do niecałych 4 mld euro. To mniej niż jedna trzecia wyniku w Polsce. Wynika to m.in. z wielokrotnie mniejszej liczby sklepów (453).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(3)
WYRÓŻNIONE
Balcerek
4 lata temu
Na 60 mld obrotu mają czystego zysku prawie 6 mld. A ile uciekło w miedzyczasie do rajów podatkowych. Skoro kupuja cebule za 30, 400 gr za kilo a sprzedają za 2,5 zł. I tak na wszystkim. Czas wejść z polska siecią i tam kupować.
Jan
4 lata temu
Ja już nie chodzę do biedry. Wolę Polskie sklepy. A w biedrze drogo i trzeba kupić kilka produktów naraz żeby była dobra cena a to nie ma sensu
Tom
4 lata temu
No niestety te KOlaboracyjne watachy to wszystKO za darmo oddały. Dobrze ze mamy Obajtka to chociaż trochę zagrabionych dóbr wróci do macierzy. Brawi Panie Obajtek
NAJNOWSZE KOMENTARZE (3)
Tom
4 lata temu
No niestety te KOlaboracyjne watachy to wszystKO za darmo oddały. Dobrze ze mamy Obajtka to chociaż trochę zagrabionych dóbr wróci do macierzy. Brawi Panie Obajtek
Balcerek
4 lata temu
Na 60 mld obrotu mają czystego zysku prawie 6 mld. A ile uciekło w miedzyczasie do rajów podatkowych. Skoro kupuja cebule za 30, 400 gr za kilo a sprzedają za 2,5 zł. I tak na wszystkim. Czas wejść z polska siecią i tam kupować.
Jan
4 lata temu
Ja już nie chodzę do biedry. Wolę Polskie sklepy. A w biedrze drogo i trzeba kupić kilka produktów naraz żeby była dobra cena a to nie ma sensu