Producent bielizny Esotiq & Henderson opublikował właśnie wyniki finansowe. Przychody tej firmy w pierwszym kwartale tego roku wzrosły o 20 proc. rok do roku (rdr). Jak poinformował prezes Krzysztof Jakubowski podczas piątkowej konferencji, chciałby utrzymać to tempo w całym 2023 roku.
- Będziemy starali się walczyć o wyższe wzrosty - powiedział prezes Jakubowski, pytany o całoroczne przychody.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak powiedział prezes, głównym celem na kolejne kwartały jest systematyczne zwiększanie sprzedaży przy równoczesnym podnoszeniu marży brutto, którą ma m.in. wspierać kolekcja bielizny wiosna-lato. Jakubowski poinformował, że utrzymuje się duża presja kosztowa. W ramach ograniczenia kosztów grupa chce m.in. zmniejszyć w 2023 roku zapasy o kilkanaście mln zł.
Po raz pierwszy w tym roku nie będziemy naklejać cen na etapie produkcji. Towar będzie wyceniany w momencie, gdy przypłynie i będą realne koszty. Nastąpi to w magazynach lub salonach. Wtedy będzie analiza ruchów konkurencji i wówczas będziemy poziom cen na metkach ustalać - powiedział prezes Jakubowski pytany o plany tegorocznych podwyżek cen bielizny.
Wyniki Esotiq & Henderson za I kw 2023 roku
Zaznaczył, że w 2022 rok zwyżka cen była dwucyfrowa. Zysk brutto na sprzedaży grupy w 2022 roku wyniósł 151,6 mln zł, a marża utrzymała się na poziomie ok. 63 proc. Przychody ze sprzedaży w 2022 roku wzrosły o 17,5 proc. do 242 mln zł.
Od stycznia do marca 2023 roku przychody spółki wyniosły ok. 60,5 mln zł i były wyższe o około 20 proc. rok do roku. W ujęciu narastającym skonsolidowana marża ze sprzedaży w okresie styczeń - marzec 2023 roku wyniosła około 62 proc. i była wyższa o ok. 1 pkt proc. rok do roku.
Esotiq rozpycha się w Serbii
Na koniec 2022 grupa posiadała 295 salonów o łącznej powierzchni 18.241 m2. Nieduży spadek powierzchni o 2 proc. rdr spółka tłumaczy głównie zamknięciami 9 z 23 salonów w Ukrainie.
Na koniec 2022 roku sieć Esotiq w Polsce liczyła 274 salony. W całym 2023 roku planowane jest jej powiększenie o 10 salonów. Firma podpisała umowę z partnerem w Serbii na otwarcie w 2023 roku pięciu sklepów franczyzowych. Docelowo sieć w Serbii będzie miała 21 sklepów.
Prezes Jakubowski poinformował w piątek, że Serbia to może być "dobry punkt wyjścia do dalszej ekspansji w tamtym regionie". Jakubowski zapowiedział również dalszy rozwój e-commerce w Polsce i w Europie, w tym rozwój aplikacji mobilnej.