"Przyrost zaległości firm handlujących w internecie i wysyłkowo w pierwszej połowie roku znacząco wyhamował, co pokazuje, jak bardzo polepszyła się sytuacja tego sektora. Z rocznej dynamiki przyrostu zaległości w 2019 r. czterokrotnie wyższej niż w całym handlu detalicznym, w tym roku przyrost spowolnił do 10% i jest zbliżony do zmian notowanych dla wszystkich firm handlu detalicznego, obecnie jest to 8,3%" - powiedział prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, cytowany w komunikacie.
Dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor pokazują, że tempo zadłużania się e-handlu mocno wyhamowało w tym roku i kanały internetowe zbliżyły się w tym względzie do tradycyjnych. Przyrost zadłużenia e-commerce wyniósł między grudniem 2019 r. a lipcem tego roku 9,7%, podczas gdy między grudniem 2018 a grudniem 2019 wzrost ten sięgał 60,7%. W tych samych przedziałach czasowych firmy handlowe także ograniczyły narastanie swoich zobowiązań, ale ta zmiana nie jest już aż tak wyraźna - z 15,8% do 8,3%, podkreślono.
BIG InfoMonitor zaznaczył, że stacjonarne sklepy, zajmujące się sprzedażą detaliczną żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, od grudnia 2019 r. do lipca tego roku zmniejszyły kwotę zaległości o 1,4%. W ubiegłym roku notowały 17-proc. wzrost. Jeszcze większą poprawę pokazały tradycyjne sklepy sprzedające sprzęt audiowizualny. Ich przeterminowane zobowiązania wobec dostawców i banków zmalały o ponad jedną czwartą (26,3%), po tym jak między grudniem 2018 r. a grudniem 2019 r. wzrosły o 2,4%.
E-commerce z sumą 268,3 mln zł plasuje się za sklepami z sprzedającymi żywność, napoje i wyroby tytoniowe, których zaległości przekraczają 628 mln zł. Na trzecim miejscu znalazły się sklepy niewyspecjalizowane z kwotą 173,2 mln zł przeterminowanych zobowiązań wobec partnerów biznesowych i banków. Łącznie zaległości handlu detalicznego (z pominięciem sprzedaży pojazdów) przekroczyły na koniec lipca 2,5 mld zł, po tym jak od grudnia wzrosły o ponad 192 mln zł, wskazano również.
Udział niesolidnych płatników w grupie firm e-commerce utrzymuje się w granicach 4,8%. Nie odbiega to od wskazań dla handlu detalicznego - 4,52%, podano także.