"Chcemy osiągnąć efekt maksymalny do zainwestowanych pieniędzy, czyli wszędzie tam, gdzie będziemy mogli zorganizować najbardziej efektywną, 'obleganą' kolej, tam te wnioski będą realizowane. To wydaje się racjonalne podejście" - powiedział Bittel dziennikarzom, pytany jakie kryteria będą decydować o wyborze wniosków do realizacji.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel dodał, że wśród blisko 100 złożonych wniosków jest kilkadziesiąt projektów na terenach pozbawionych całkowicie kolei, a o dużej liczbie ludności. Z drugiej strony jest - według niego - tylko kilka projektów "nie do końca" związanych z koleją, a dotyczących innej infrastruktury i niewpisujących się w Kolej+.
"Jest też kilka projektów obejmujących budowę nowych linii, o dużej wartości. Czy to na Mazowszu, czy w Małopolsce. My nie negujemy potrzeby budowy tych linii, ale czy akurat z tego programu, to pewnie będzie analizowane" - powiedział też Merchel.
Szef PLK nie wykluczył też, że w przypadku, gdy dwa lub więcej projektów liniowych ma zbliżony przebieg, spółka podejmie dyskusję z wnioskodawcami ws. wyboru jednego wariantu.
PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymały łącznie 96 wniosków w ramach naboru do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej "Kolej+". Wnioski złożyły zarządy województw, starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin oraz stowarzyszenia. Wartość zgłoszonych projektów to ok. 25 mld zł, dotyczą one ok. 2 000 km linii kolejowych.
Najwięcej wniosków pochodziło z województwa śląskiego (19), podkarpackiego (11) oraz małopolskiego i mazowieckiego (po 9). 71 wniosków dotyczy projektów liniowych, czyli modernizacji, rewitalizacji, odbudowy lub budowy nowych linii kolejowych. Pozostałe 25 to wnioski związane z projektami punktowymi tj. dotyczące mijanek, łącznic, peronów itp.
Budżet programu to 6,6 mld zł, w tym ok. 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa. Pozostałe 15% mają dołożyć jednostki samorządu terytorialnego.
Dzięki realizacji programu możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miejscowości, które nie mają obecnie dostępu do tego środka transportu.