"Rynek centrów handlowych w Polsce osiągnął dojrzałość. Staje się on coraz bardziej nasycony, zwłaszcza w największych miastach. Jednocześnie parki handlowe wzmacniają swoją pozycję, zaspokajając potrzeby klientów i najemców, szczególnie w mniejszych miastach, gdzie oferta handlowa jest wciąż niedoszacowana. Na koniec I kw. 2019 r. zasoby parków handlowych w Polsce wyniosły blisko 1,52 mln m2. Przewiduje się, że do końca roku przybędzie ok. 170 tys. m2 nowej podaży" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
W strukturze podaży parków handlowych w Polsce dominują obiekty z kategorii "big box", które cechują się największą powierzchnią (powyżej 10 tys. m2) i stanowią 45% aktualnych zasobów. Dużą popularnością cieszą się również parki handlowe o powierzchni 3 tys. - 10 tys. m2, a ich udział w rynku wynosi 41%. Ze względu na stosunkowo niewielką powierzchnię pojedynczego obiektu w kategorii "convenience" (poniżej 3 tys. m2), formaty te stanowią tylko 14% rynku, podano także.
"Projekty o powierzchni od 3 tys. m2 do 10 tys. m2. są najbardziej typowymi parkami handlowymi. Podaż tej grupy na koniec I kw. 2019 r. oszacowano na ponad 620 tys. m2. Natomiast w 2018 r. rynek wzbogacił się o ok. 110 tys. m2, co pokazuje pozytywny trend rosnącego zainteresowania parkami handlowymi wśród deweloperów. Wynika to zarówno z relatywnie wysokiego nasycenia tradycyjnymi formatami, które stopniowo przekształcają się w połączenie funkcji handlowych i rozrywkowych oraz z potrzeby wygodnych zakupów" - powiedziała dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku CBRE Agata Czarnecka, cytowana w materiale.
Jak szacują eksperci CBRE w tym roku nowa podaż osiągnie poziom 170 tys. m2, natomiast w 2020 r. może przynieść co najmniej kolejne 120 tys. m2. powierzchni parków handlowych. Uwaga inwestorów jest skupiona w szczególności na mniejszych miejscowościach, gdzie tego typu formaty często pełnią rolę jedynego centrum handlu w mieście. Obecnie większość projektów w budowie znajduje się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.
Największymi projektami oddanymi w 2018 r. były N-Park Piaseczno wybudowany przez Napollo, parki handlowe w Oławie i Brzegu (rozbudowa) zrealizowane przez Saller, Vendo Park Dąbrowa Górnicza wybudowany przez Trei Real Estate i Premium Park Łowicz, za który odpowiedzialny jest Developer Pro, wymieniono w komunikacie.
"Ze względu na rosnący poziom nasycenia powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach oraz zakaz handlu w niedziele, który najbardziej dotyka galerie handlowe, coraz większa grupa najemców poszukuje alternatywnych możliwości rozwoju. W 2018 otworzyliśmy trzy Vendo Parki i zakupiliśmy 11 działek, między innymi pod kolejne projekty handlowe. W tym roku podwoimy liczbę wybudowanych parków i chcielibyśmy utrzymać ją na poziomie sześciu obiektów oddawanych rocznie w kolejnych latach. Otwarty ostatnio projekt w Bytowie, który był w pełni wynajęty już na wczesnym etapie budowy, a także niemal 100-procentowy poziom najmu we wszystkich naszych polskich parkach, potwierdzają tylko wysoki popyt na tego typu format handlowy" - podsumował dyrektor zarządzający w Trei Real Estate Poland Jacek Wesołowski.
Wg CBRE parki handlowe zachęcają najemców, oferując im atrakcyjne warunki najmu: stosunkowo niski poziom czynszu i opłat eksploatacyjnych. Biorąc pod uwagę potencjał lokalizacji, standardowe czynsze w mniejszych miastach wahają się od 8 do 12 euro/ m2/ mies., natomiast czynsze w większych miastach, zwłaszcza w Warszawie, mogą sięgać nawet 16 euro/ m2/ mies.