"W trzecim kwartale 2020 roku branża handlowa koncentrowała się przede wszystkim na nadrabianiu strat po marcowo-kwietniowym zamknięciu. Według różnych szacunków, do sklepów wróciło 8 na 10 konsumentów, a obroty powoli zaczęły osiągać 85% poziomu sprzed roku. Odwiedzający chętnie robili zakupy, ale zdecydowanie rzadziej korzystali z usług i rozrywek dostępnych w centrach handlowych, co jest odwróceniem dotychczasowego trendu. Restauracje, kina czy punkty usługowe w ostatnich latach cieszyły się dużą popularnością, dlatego galerie zwiększały ich udział. Pandemia to zmieniła. Potwierdzony przez władze ponowny lockdown galerii handlowych jest bardzo niepokojącą wiadomością dla branży, która do tej pory walczy ze skutkami wcześniejszego zamknięcia. Właściciele, zarządcy jak i najemcy centrów handlowych włożyli bardzo dużo środków i pracy w odpowiednie zabezpieczenie obiektów. Ponownie zamknięcie galerii dla wielu przedsiębiorców może okazać się ciosem, po którym się już nie podniosą. Szczególnie biorąc pod
uwagę, newralgiczny z punktu widzenia handlu okres przedświątecznych zakupów, w który wchodzimy. Niestety zakupy przez internet nie będą w stanie zrekompensować poniesionych strat dla pracodawców i pracowników" - powiedziała szefowa sektora handlowego w CBRE Magdalena Frątczak, cytowana w komunikacie.
Obecnie w Polsce jest 12 mln m2 powierzchni handlowej. Od początku roku przybyło 140 tys. m2, a przed końcem grudnia ma zostać oddane kolejne 120 tys. m2, podano także.
"Rynek handlowy cały czas się zmienia. Przybywa nowych obiektów, poszukuje się też pomysłów na drugie życie centrów, których rentowność zaczyna odbiegać od satysfakcjonującego poziomu. W przypadku niektórych z nich podejmowane są decyzje o zakończeniu działalności o charakterze handlowym, ale dotyczy to głównie centrów I generacji. Inaczej wygląda sytuacja parków handlowych, tzw. convenience, które cieszą się coraz większą popularnością zarówno ze strony deweloperów jak i samych klientów a ich udział w nowej podaży jest imponujący" - dodała Frątczak.
Z analiz CBRE wynika, że w ciągu ostatnich 5 lat udział obiektów convenience, czyli obiektów o powierzchni mniejszej niż 10 tys. m2, w liczbie wszystkich oddawanych obiektów handlowych wynosił od 70% do 90%, w ubiegłym roku stanowiły 88%. Takie miejsca cały czas cieszą się dużą popularnością wśród inwestorów i klientów, dodano również.