Agencja EuroRating zaktualizowała ocenę CCC. Choć rating pozostał na poziomie "B+" (czternasta ocena w dwudziestostopniowej skali) jego perspektywa uległa zmianie z "negatywnej" na "stabilną". To oznacza, że jeszcze do niedawna firmie groziła obniżka ratingu. Teraz to już nieaktualne.
Ratingi mają za zadanie odzwierciedlać kondycję danej spółki i są ważnym drogowskazem dla inwestorów, którzy dzięki temu mogą łatwiej podejmować decyzje o lokowaniu kapitału w konkretne biznesy. Odpowiednio wysokie ratingi dają większą pewność, że spółka nie zbankrutuje. Niższe są sygnałem ostrzegawczym.
Notowania akcji CCC na giełdzie w Warszawie przez wiele ostatnich miesięcy pokazywały, że inwestorzy mają wiele obaw o przyszłość spółki.
"Zmiana na stabilną perspektywy ratingu obuwniczej spółki ma związek z przeprowadzoną emisją nowych akcji, zawartym porozumieniem z wierzycielami oraz z ponownym otwarciem galerii handlowych. CCC w ostatnich dniach uplasowało 13,7 mln nowych akcji o łącznej wartości 507 mln zł. Środki te zasilą kapitał obrotowy i wzmocnią pozycję płynnościową spółki" - czytamy w raporcie EuroRatingu.
Agencja ocenia, że sukces emisji nowych akcji był kluczowy dla ustabilizowania sytuacji finansowej CCC w obliczu strat, jakie spółka poniosła w ciągu ostatnich tygodni w związku z zamknięciem sklepów. Miało to też istotne znaczenie dla porozumienia się z wierzycielami (w tym z bankami) w sprawie dalszego finansowania.
EuroRating uwzględnia także uzyskanie przez spółkę wsparcia w ramach rządowych programów pomocowych - w tym znaczną redukcję czynszów w lokalach zlokalizowanych w galeriach handlowych w czasie ich zamknięcia oraz dofinansowanie kosztów wynagrodzeń.
Do pozytywnych czynników EuroRating zalicza również ponowne otwarcie galerii handlowych począwszy od pierwszego roboczego dnia maja. Zdaniem ekspertów, choć początkowo sprzedaż będzie prawdopodobnie znacznie niższa niż była wcześniej w normalnych warunkach, to jednak uzyskiwanie przez spółkę nawet ograniczonych przychodów pozwoli na ograniczenie strat.
Umożliwi to spółce również bardziej elastyczne zarządzanie sprzedażą i zapasami, co powinno pozytywnie przełożyć się na jej płynność finansową.
Grupa CCC jest liderem polskiego rynku sprzedaży detalicznej obuwia i jednym z największych jego producentów w Polsce. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2004 roku. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 5 mld 844,7 mln zł w 2019 roku.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie