Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

CMR/PIH: Sprzedaż w sklepach małoformatowych wzrosła o 2,5% r/r w styczniu

1
Podziel się:

Wartość sprzedaży sklepów małoformatowych w styczniu br. wzrosła o 2,5% r/r, a w ujęciu miesięcznym spadła o 14,9%, wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku (CMR).

CMR/PIH: Sprzedaż w sklepach małoformatowych wzrosła o 2,5% r/r w styczniu

"Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu,w styczniu 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do stycznia 2019 r. wzrosła o 2,5%, chociaż liczba transakcji była o około 3% niższa niż przed rokiem. W porównaniu z grudniem 2019 r. obroty obniżyły o 14,9%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 8%" - czytamy w komunikacie.

W sklepach małoformatowych do 300 m2 styczeń to zwykle jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. W porównaniu z grudniem, kiedy klienci więcej wydają na zakupy świąteczne i sylwestrowe, duże spadki notują niemal wszystkie kategorie produktowe, szczególnie kulinaria, alkohole i słodycze. W styczniu 2020 r. wartość sprzedaży wódek czystych była o 22% mniej niż w grudniu, na whisky klienci sklepów małoformatowych wydali o 50% mniej niż miesiąc wcześniej, a wydatki na przyprawy, mąkę czy czekolady spadły w tym czasie o około 30%. Jeszcze większe spadki w ujęciu miesiąc do miesiąca odnotowały kategorie win musujących, dodatków do ciast czy figurek czekoladowych, wskazano.

Coroczne styczniowe spadki zarówno liczby transakcji, jak i obrotów są jeszcze bardziej znaczące w większych placówkach, dla obrotów których grudzień jest najważniejszym miesiącem w roku. Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu, w styczniu 2020 r. wartość sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) spadła w porównaniu z grudniem o 23%. W tym kanale sprzedaży niewielki spadek sprzedaży odnotowano również w ujęciu rocznym - w styczniu wydatki klientów w tym formacie placówek były o 2,1% niższe niż rok wcześniej, podano także.

W sklepach małoformatowych do 300 m2 obroty sklepów w styczniu 2020 r. były wprawdzie nieco wyższe niż rok wcześniej, zmniejszyła się jednak liczba transakcji, do czego przyczynił się głównie spadek liczby placówek. Wzrost wartości sprzedaży to efekt rosnących cen - w styczniu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 16,24 zł, czyli o prawie 6% więcej niż przed rokiem, mimo iż średnia liczba opakowań produktów wkładanych do koszyka była nieco niższa niż w styczniu 2019 r. W styczniu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych zaczęli też odczuwać skutki podwyżki akcyzy na alkohol i papierosy - za butelkę wódki czystej o pojemności 100 ml musieli zapłacić średnio o 30 groszy więcej niż przed rokiem, opakowanie 200 ml kosztowało ich o 50 groszy więcej, natomiast półlitrowa butelka wódki podrożała średnio o około 70 groszy. Droższe niż przed rokiem były również papierosy, przy czym najboleśniej zmianę stawek akcyzy odczuli palacze papierosów ze średniej i wyższej półki cenowej, którzy za
paczkę papierosów muszą płacić obecnie nawet 1 zł więcej niż przed rokiem.

Najważniejszymi grupami produktów paczkowanych w sklepach małoformatowych do 300 m2 pozostają alkohole, produkty tytoniowe, napoje, słodycze i produkty mleczne - w styczniu 2020 r., podobnie jak rok wcześniej, 5 tych kategorii odpowiadało one za niespełna 60% obrotów sklepów, a ich sprzedaż utrzymała się na podobnym poziomie jak przed rokiem. Wśród grup produktów, które w styczniu 2020 r. sprzedawały się znacznie lepiej niż w styczniu 2018 r., należy wymienić m.in. różnego rodzaju dania gotowe (wzrost wartości sprzedaży o 16%), musy owocowe (wzrost o 56%), napoje energetyzujące (wzrost o 16%), czyli produkty wpisujące się w potrzeby zabieganego klienta, który ceni sobie wygodę i oszczędność czasu.

W supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w styczniu 2020 obroty były o 22,6% niższe niż w grudniu. Natomiast sprzedaż w supermarketach - o 2,1% r/r, zakończono w materiale.

Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
Liszaj
5 lata temu
500+ zamiast wydane to trafia na ciężkie czasy do skarpety , tego pisowscy geniusze nie przewidzieli ,
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
Liszaj
5 lata temu
500+ zamiast wydane to trafia na ciężkie czasy do skarpety , tego pisowscy geniusze nie przewidzieli ,