Do końca 2019 r. CUPT zawarł umowy na 73,6 mld zł dofinansowania z dostępnych 85,4 mld zł (czyli 86%). W tym zatwierdzone płatności sięgnęły 38,3 mld zł (45% puli), czytamy także w prezentacji.
POiIŚ to najważniejsze źródło unijnego dofinansowania inwestycji transportowych w Polsce w latach 2014-2020. Poza nim CUPT rozdziela środki na projekty kolejowe z puli Programu Polska Wschodnia i instrumentu "Łącząc Europę" (CEF).
W ramach puli z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (gdzie CUPT ma do rozdysponowania w obecnej perspektywie 1,6 mld zł na inwestycje kolejowe) do końca 2019 r. przyznano 100% alokacji, a z tego rozliczono już 0,9 mld zł, czyli 59%. Centrum planuje, że do końca 2020 r. zatwierdzone płatności osiągną narastająco poziom 78%.
Natomiast w ramach "Łącząc Europę" CUPT zatwierdził płatności (w ramach tzw. Koperty narodowej) na 4,9 mld zł, co oznacza, że pozostało do zatwierdzenia 11,3 mld zł.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) istnieje od 2007 r. Wspiera beneficjentów w przygotowaniu i realizacji inwestycji finansowanych z funduszy europejskich (Wieloletnie Ramy Finansowe 2007-2013 oraz 2014-2020) oraz instrumentu finansowego Unii Europejskiej "Łącząc Europę" (CEF). Celem Centrum jest racjonalne i efektywne wykorzystanie do 2023 roku wszystkich środków UE przeznaczonych na dofinansowanie projektów transportowych.