Miliarder Zygmunt Solorz jest jednym z tych polskich biznesmenów, którzy względnie suchą stopą przechodzą przez koronawirusowy kryzys. Świadczą o tym choćby notowania akcji kontrolowanej przez niego grupy Cyfrowy Polsat, które są na poziomie sprzed wybuchu pandemii.
Względną odporność na kryzys widać w najnowszych wynikach finansowych. Z raportu kwartalnego opublikowanego we wtorek wynika, że Cyfrowy Polsat tylko w trzecim kwartale zarobił na czysto 345,9 mln zł. To o ponad 100 mln zł więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku.
Czytaj więcej: Polska gospodarka nie jest najbardziej odporna na kryzys. Druga fala COVID-19 wyhamuje odbicie
Poprawę na poziomie zysków widać też w podsumowaniu pierwszych dziewięciu miesięcy tego i poprzedniego roku. Cyfrowy Polsat zarobił 816,7 mln zł w porównaniu z 786,8 mln zł poprzednio.
Motorem wzrostu zysku, jak podkreśla zarząd w raporcie, "była przede wszystkim pozytywna dynamika wzrostu przychodów, wsparta m.in. przejęciem Grupy Interia i stabilnymi przychodami detalicznymi przy ostrożnym zarządzaniu stroną kosztową w dobie niepewności wywołanej epidemią koronawirusa".
Przychody detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych wyniosły w trzecim kwartale 1 mld 623,8 mln zł i pozostały na zbliżonym poziomie do ubiegłorocznych, pomimo wynikającej ze stanu epidemii COVID-19 m.in. silnej negatywnej presji na wpływy choćby z roamingu (do Cyfrowego Polsatu należy m.in. operator sieci komórkowej Plus).
Polsat wskazuje na wzrost przychodów z tytuły reklamy związany głównie z konsolidowaniem wyników przejętej Grupy Interia. Dodatkowo na plus były przychody z rozliczeń międzyoperatorskich, będące wynikiem wzrostu liczby połączeń telefonicznych wykonywanych w okresie epidemii.
Czytaj więcej: RPP budowała napięcie, a efektów brak. Znamy za to nowe prognozy PKB i inflacji
Warto zauważyć, że oprócz korzyści z przejęcia Interii, Cyfrowy Polsat musiał przez to ponieść dodatkowe koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników. W skali roku są wyższe o 8,7 mln zł, czyli o 4,4 proc. W sumie mowa o 208 mln zł.
Cyfrowy Polsat chwali się ponad 3-procentowy wzrostem liczby świadczonych usług. Łączna liczba klientów, którym grupa świadczy usługi w modelu kontraktowym, wyniosła 5 mln 570 tys.
Cała grupa Polsat na koniec trzeciego kwartału miała prawie 25-procentowy udział w oglądalności i 28-procentowy udział w rynku reklamy telewizyjnej.