"Klienci zamknięci w domach coraz częściej kupują w sieci. To ogromna szansa dla tych, którzy chcą rozwinąć swoją działalność online, ale jednocześnie ogromne wyzwanie. Jeszcze przed pandemią co piąty konsument oczekiwał, że zamówienie złożone w Europie znajdzie się u niego w domu w terminie do trzech dni roboczych. Teraz, w dobie samoizolacji, dla klientów gwarancja sprawnej dostawy będzie ważniejsza od niskiej ceny. Presja wywierana na sklepy online będzie rosnąć, a jakość obsługi kurierskiej będzie integralnym elementem wrażeń danego klienta z e-zakupów" - powiedział Buraś, cytowany w komunikacie.
W całej Unii Europejskiej ponad połowa biznesów doświadcza trudności związanych z łańcuchami dostaw. Z kolei w Stanach Zjednoczonych prawie 75% firm mierzy się z problemami logistycznymi, a w przypadku większości lokalnych przedsiębiorstw czasy realizacji zamówień wydłużyły się podwójnie, zwraca uwagę DHL.
"Redukcja liczby międzynarodowych lotów, ograniczenia w ruchu transgranicznym, zamykane porty morskie, dłuższe kontrole na granicach - to główne czynniki, które sprawiają, że międzypaństwowy przepływ towarów staje się coraz większym wyzwaniem. Tymczasem dla wielu przedsiębiorstw gwarancja sprawnych dostaw od podwykonawców jest fundamentem, na którym opierają swój biznes. Sytuacja dotyczy m.in. firm z branży kosmetycznej, motoryzacyjnej czy wnętrzarskiej" - podkreślono w komunikacie.
"W naszym przypadku nieprzerwana ciągłość dostaw jest możliwa dzięki wykorzystaniu własnej sieci połączeń lotniczych i drogowych na terenie 220 krajów i terytoriów oraz zaangażowaniu pracowników i kurierów, także w tym trudnym momencie. Realizują oni m.in. międzynarodowe zamówienia na towary istotne w dobie pandemii: artykuły higieniczne, medyczne czy krytyczne wyposażenie dla szpitali. W przypadku tego rodzaju przesyłek to szczególnie istotne, aby dotarły pod konkretny adres w określonym czasie" - dodał Buraś.
Wyzwania związane z realizacją międzynarodowych dostaw nie oznaczają jednak braku popytu na nie, czego dowodem może być rosnąca popularność e-commerce. Dwie trzecie przebadanych europejskich biznesów wskazało, że ograniczenie funkcjonowania tradycyjnych sklepów skłoniło je do zaoferowania klientom alternatywnych możliwości dostarczania produktów. W 78% przypadków chodziło o rozpoczęcie sprzedaży w sieci.
"W takiej sytuacji sprawne zarządzanie łańcuchami dostawy będzie jeszcze ważniejsze niż kiedykolwiek. Firmy, które zauważają wyzwania związane ze swoimi procesami logistycznymi, powinny zacząć od sporządzenia listy kluczowych towarów niezbędnych do zachowania ciągłości działania oraz oszacowania dostępnych stanów magazynowych. Warto również obserwować zachowania klientów i realistycznie oszacować ich zapotrzebowanie na dane produkty w dobie pandemii. Konieczna będzie optymalizacja produkcji oraz dystrybucji, np. z pomocą sztucznej inteligencjiinteligencji, a także odpowiednie zarządzenie finansami w celu zachowania płynności" - czytamy dalej.
DHL jest globalną marką w branży logistycznej. Oferuje szerokie portfolio usług logistycznych, począwszy od krajowej i międzynarodowej dostawy paczek, międzynarodowych przesyłek ekspresowych: lądowych, lotniczych i morskich, po zarządzanie łańcuchem dostaw przemysłowych. DHL jest częścią Grupy Deutsche Post DHL.