"Tegoroczne wyniki są mniej optymistyczne. W zeszłym roku blisko 70% badanych planowało wakacyjny wyjazd. Ponad 41% chciało spędzić go w Polsce, natomiast 27,5% na urlop wybrałaby się za granicę. W porównaniu do 2018 r., więcej osób wyjedzie tylko do miejsc, które leżą na Starym Kontynencie ale poza UE" - powiedziała Monika Masztakowska z Diners Club Polska, cytowana w komunikacie.
Około 72% respondentów z grupy beneficjentów programu 500+ deklaruje wyjazd na wakacje - z czego co czwarty pojedzie za granicę.
Na wakacje nie wyjedzie blisko co drugi mieszkaniec wsi. Najczęściej w podróż latem wyjadą mieszkańcy dużych miast (250-500 tys. mieszkańców) oraz metropolii (powyżej 500 tys. mieszkańców) - prawie 60% badanych.
"Zmiany widać także w planowanych budżetach. Blisko połowa ankietowanych (49,1%) chce się zmieścić w kwocie do 1 tys. zł na osobę. Jest to wzrost o 15,3 pkt proc. względem ubiegłego roku, gdy najpopularniejszym budżetem było 1-2 tys. zł. Z drugiej strony, rośnie grupa turystów, która wyda więcej. Z 14,3 do 17,8% urósł odsetek badanych z zaplanowanym budżet między 2 a 4 tys. zł. Natomiast 8,3% Polaków planuje wydać powyżej 4 tys. zł na osobę" - podano także.
"Różnice w planowanych budżetach wynikają z kilku aspektów. Jednym z nich są zmiany w samych kierunkach wyjazdów. Mniejszy odsetek stanowią wyjazdy za granicę, a urlopy krajowe można zaplanować z niższym budżetem. Z drugiej strony, więcej turystów, którzy wybiorą się w dalszą podróż, przekroczy granice UE, co może tłumaczyć wzrost dużych budżetów. [...] Kolejnym aspektem jest ciągła profesjonalizacja w organizacji podróży, szczególnie samodzielnych. Na rynku mamy szereg różnego rodzaju narzędzi jak np. platforma ClubMiles, w której szybko i wygodnie znajdziemy lot i zarezerwujemy hotel. Dodatkowo, niektóre instrumenty, jak m.in. karty płatnicze, oferują specjalne udogodnienia dla podróżników, np. ubezpieczenia turystyczne w pakiecie. To pozwala sprawniej i przede wszystkim taniej zorganizować całą podróż" - skomentowała - Monika Masztakowska z Diners Club Polska.
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych 25-26 kwietnia 2019 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na ogólnopolskiej grupie 1 100 pełnoletnich Polaków.