"EuroRating pozytywnie ocenia uzyskiwane przez Dino Polska stosunkowo wysokie i nadal rosnące marże na sprzedaży na wszystkich poziomach rachunku zysków i strat. Do czynników pozytywnych agencja zalicza również wysoką efektywność działalności" - czytamy w komunikacie.
Eksperci doceniają dobre wskaźniki. Dino zawdzięcza to m.in. dużej i wciąż rosnącej skali działalności oraz uzyskiwanych dzięki temu korzystnych warunkach płatności u dostawców. Poziom zadłużenia oceniają jako umiarkowany. Jego zaletą jest fakt, że blisko 80 proc. ma charakter długoterminowy.
"Agencja zwraca jednak uwagę na fakt, że w ciągu kilku ostatnich kwartałów wydatki inwestycyjne na rozbudowę sieci sklepów i nowe centra dystrybucyjne zostały znacznie zintensyfikowane i przekraczają już generowane przepływy z działalności operacyjnej. Skutkuje to generowaniem przez spółkę ujemnych wolnych przepływów pieniężnych, co może skutkować dalszym wzrostem zadłużenia" - ostrzega EuroRating.
Do silnych stron handlowej spółki zalicza generowanie stosunkowo wysokich i rosnących proporcjonalnie do wzrostu przychodów ze sprzedaży przepływów z działalności operacyjnej. Do niedawna Dino mogło niemal wyłącznie z tego źródła finansować rosnące nakłady inwestycyjne na rozwój sieci sprzedaży.
Eksperci zwracają uwagę na rosnącą konkurencję na krajowym rynku w sektorze handlu detalicznego artykułami spożywczymi. Szybko rosnąca liczba sklepów w różnych formatach i lokalizacjach wywierać będzie coraz większą presję na marże realizowane przez poszczególne sieci.
Czytaj więcej: Dino Polska zasili swoje sklepy fotowoltaiką
Do czynników ryzyka związanych z realizowaną strategią dynamicznego organicznego rozwoju sieci sklepów Dino EuroRating zalicza również pogarszającą się sytuację na rynku pracy. Wobec rekordowo niskiego bezrobocia spółka przy dalszym wzroście liczby sklepów może napotkać na rosnące problemy ze znalezieniem odpowiedniej liczby pracowników, co (wraz z planowanym przez rząd zwiększaniem płacy minimalnej) będzie wywierało silną presję na wzrost wynagrodzeń i może negatywnie rzutować na realizowane marże.
"Czynnikiem niepewności jest także (na razie czasowo zawieszony) plan wdrożenia podatku od sprzedaży detalicznej. W przypadku jego wejścia w życie spółka mogłaby mieć trudności z przerzuceniem całości związanych z tym kosztów na klientów" - czytamy w raporcie.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl