Pieniądze będzie można dostać w ramach trzech programów: "Zielony samochód", "eVAN" i "Koliber".
- Wykonujemy pierwszy krok, który być może jest poniżej oczekiwań, być może mógłby być śmielszy, ale mamy nadzieję, że pozwoli nam zebrać doświadczenie w zakresie implementacji programów wsparcia elektromobilności - mówił wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski w trakcie webinaru, zorganizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywmnych wspólnie z Funduszem.
- Polska dołączy do państw, które w sposób efektywny wspierają elektromobilność. Czekaliśmy na to wiele miesięcy. Liczymy, że za tym krokiem pójdą kolejne, że to pole doświadczalne, które pokaże, gdzie to wsparcie jeszcze jest potrzebne - dodał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.
Podkreślił też, że obecnie po polskich drogach jeździ około 6,5 tys. pojazdów w pełni elektrycznych, a potencjał tych trzech uruchamianych właśnie programów to łącznie ok. 4 tys. pojazdów.
- To pokazuje, jak znacząco może się zwiększyć ten rynek dzięki nim. Liczymy jeszcze na wsparcie w obszarze infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych - zaznaczył Mazur.
Kto i na jakie wsparcie może liczyć w ramach poszczególnych programów?
"Zielony samochód" to program dla osób fizycznych, zapewniający dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego do celów prywatnych. Jego budżet to 37,5 mln zł.
Dotacja może wynieść do 18 750 zł, przy czym nie więcej niż 15 proc. kosztów kwalifikowanych, a cena pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł. Budżet programu pozwoli na dofinansowanie zakupu minimum 2 tys. elektrycznych aut. - Realnie liczymy na 2,2-2,5 tys. pojazdów - zapowiedział Rafał Kręcisz z NFOŚiGW.
Z kolei program "eVAN" zapewnia dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego dla przedsiębiorców. Jego budżet to 70 mln zł. Dotacja może wynieść do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) na zakup lub leasing pojazdu oraz do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5 tys. zł na zakup punktu ładowania o mocy do 22kW. Ma to wystarczyć na zakup minimum 1 tys. pojazdów dostawczych.
Natomiast program "Koliber" przeznaczony dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców na zakup e-taksówek ma budżet 40 mln zł, co ma pozwolić na zakup/leasing co najmniej 1 tys. elektrycznych taksówek (realnie w ocenie NFOSiGW bliżej 1,2 tys.) i 1 tys. ładowarek domowych typu wall box.
Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dotację do 20 proc. kosztów kwalifikowanych (maksymalnie 25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł) lub pożyczkę na 100 proc. wartości kosztów kwalifikowanych.
Jak przekonuje minister klimatu Michał Kurtyka, to wsparcie pomoże m.in. poprawić jakość powietrza, ograniczyć emisję CO2, a także obniżyć poziom hałasu oraz zużycie energii i paliw w transporcie.
Programy "Zielony samochód", "eVAN" i "Koliber" stanowią część większego Planu Zielonych Inwestycji, który oferuje w 2020 r. całkowity dostępny budżet dofinansowania w wysokości ok. 7,8 mld zł, a całkowity wpływ tych programów na gospodarkę to ponad 22 mld zł.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl