"W 2019 roku oprócz rosnącego wolumenu sprzedażowego, widać zdecydowany wzrost koszyka zakupowego. Świadczy to o tym, że klienci coraz częściej wykupują usługi dodatkowe, takie jak ubezpieczenia podróżne, rezerwują noclegi w hotelach lub wynajmują samochody" - dodał wiceprezes Łukasz Neska, cytowany w komunikacie.
W ubiegłym roku firma eSky.pl prowadziła intensywną globalną ekspansję. Rozpoczęto działalność na dwóch nowych kontynentach - Afryce (RPA) oraz Australii i Oceanii (Nowa Zelandia). Natomiast w Europie zasięg firmy powiększył się o kraje półwyspu skandynawskiego oraz rynki zachodnioeuropejskie, tj. Niemcy, Szwajcarię, Austrię, Niderlandy, Belgię i Włochy. Oprócz tego, eSky wszedł na kolejne rynki Ameryki Południowej, m.in. Chile, Argentynę oraz Meksyk, przypomniano.
"Początek br. był bardzo obiecujący, wręcz rekordowy. W styczniu 2020 roku, tzw. TTV wyniósł ponad 232 mln zł przychodu, co daje wzrost rok do roku na poziomie prawie 50%. Z kolei luty, mimo rozwijającej się pandemii w Azji oraz Europie, zakończył się z wzrostem na poziomie 43% TTV rok do roku. Mimo negatywnych skutków koronawirusa w marcu, firma eSky.pl zanotowała w pierwszym kwartale br. znaczny wzrost sprzedaży rok do roku. Bardzo dobre wyniki finansowe w 2019 r. oraz na początku br. wynikają zarówno z ekspansji międzynarodowej, jak i rozwoju oferty produktowej, w tym pakietów Lot+Hotel, City Break'ów oraz połączeń typu MultiLine, które są złożone z ofert różnych linii lotniczych - tanich, regularnych czy czarterowych - zazwyczaj nie współpracujących ze sobą" - czytamy dalej.
Początkowo koronawirus, rozwijający się w Azji, nie miał większego wpływu na wyniki sprzedażowe firmy. Jednakże na przełomie lutego i marca, gdy we Włoszech epidemia rozwinęła się w gwałtownym tempie, a linie lotnicze kolejno odwoływały loty, sytuacja na rynku turystycznym zmieniła się.
W zaistniałej sytuacji, zarząd eSky.pl zweryfikował możliwości rynkowe i scenariusze postępowania, aby zachować stabilność firmy w trakcie kryzysu. Opracowana została strategia działania, obejmująca wdrożenie planu oszczędnościowego, a także wewnętrzną reorganizację struktur pracowniczych, aby efektywniej wykorzystać zasoby firmy w okresie przestoju. Założenia strategii mają na celu zapewnienie płynności finansowej firmy w okresie ograniczonej sprzedaży, a jednocześnie możliwość odbudowy struktur, by sprostać popytowi po etapie kryzysu.
"Uznaliśmy, że w tak dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej, należy szybko dostosować się do warunków otoczenia i zbudować racjonalny plan. Aktualna sytuacja na świecie udowodniła, że szeroka ekspozycja międzynarodowa i zwinne zarządzanie pozwalają na dywersyfikację sprzedaży. Rynki, uruchomione w 2019 roku, m.in. Meksyk, w obecnej chwili, odgrywają kluczową rolę w sprzedaży firmy" - poinformował Neska.
Eskperci eSky.pl przewidują, iż sprzedaż powinna zacząć się stopniowo odradzać od czerwca bieżącego roku.
"Na podstawie wyników badania przeprowadzonego w Chinach, pokazujących, że wśród Top 3 potrzeb ludzi po zakończeniu epidemii jest chęć podróży, można spodziewać się wzrostu zainteresowania w krótkim czasie po zniesieniu restrykcji. Szybko odrodzi się również obszar podróży służbowych, gdzie firmy będą chciały nadrobić zaległości biznesowe. To daje pozytywne światło na branżę turystyczną" - zakończono w materiale.