"Trzeci kwartał był satysfakcjonujący pod względem przychodów, szczególnie w segmencie hurtowym. Warto podkreślić, że ten wzrost 3% r/r uwzględnia również 150 mln zł sprzedaży do Orlenu, który mieliśmy w analogicznym okresie ub.r. - udało nam się nadrobić ten ubytek. Wydaje mi się, że w normalnych kwartałach wzrost o 3-5% jest osiągalny, z zastrzeżeniem IV kwartału, w którym to może się nie wydarzyć - musimy zobaczyć, jaki będzie wpływ zamknięcia gospodarki i tego, czy święta spędzimy sami, czy rodzinnie, jak będzie wyglądał Sylwester. Jeśli chodzi o IV kwartał, byłbym ostrożny" - powiedział Owczarek w rozmowie z ISBnews.
Oceniając wpływ pandemii COVID-19 na działalność grupy, wskazał, że w III kw. był on już znikomy, natomiast w IV kw. trendy zakupowe jest trudno prognozować z uwagi na możliwość wprowadzenia obostrzeń zapowiadanych przez rząd.
"Gospodarka funkcjonowała już w miarę normalnie. Czwarty kwartał zaczął się już inaczej - październik był stabilny sprzedażowo, natomiast początek listopada był słabszy. Z dwóch powodów: brakowało impulsów konsumpcyjnych, które były w zeszłym roku w związku z ograniczeniami mobilności i zamknięciem gospodarki 1 listopada, a drugi - wynikający z tego, że 11 listopada w ub.r. był długim weekendem, a teraz był w środku tygodnia. Trudno na razie powiedzieć, jaki będzie trend, wiele będzie zależeć od tego, jak będą wyglądać święta Bożego Narodzenia. Nie obserwujemy wzmożonych zakupów na zapas, jak w marcu i kwietniu - jest dużo bardziej stabilnie" - podkreślił.
Sprzedaż segmentu hurtowego Grupy Eurocash w III kwartale 2020 r. sięgnęła 5,26 mld zł (+3,4% r/r), a EBITDA tego segmentu wyniosła 185 mln zł (+7,4% r/r).
Jak wskazał członek zarządu, segment mniejszych sklepów rośnie - według danych Nielsena - o 2,2%.
"Dla małych sklepów obecny klimat jest dobry. Potrzebujemy jeszcze ok. dwóch kwartałów do osiągnięcia stabilizacji w Delikatesów Centrum, związanej z działaniami integracyjnymi sieci" - ocenił Owczarek.
Grupa podała, że zamówienia online stanowiły 31% łącznej sprzedaży w segmencie hurtowym (nie uwzględniając formatu Cash & Carry) w III kw. br.
"Wewnątrz naszego hurtu dzieje się rewolucja cyfrowa - mamy już 31% sprzedaży realizowanej przez platformę elektroniczną - eurocash.pl. Niedługo będę mógł zaryzykować stwierdzenie, że jest to pod względem B2B w żywności największa platforma w kraju" - podsumował Owczarek.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Oferuje także wsparcie marketingowe dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.
Renata Oljasz