Eurocash, który jest nie tylko hurtownikiem, ale i zarządza sieciami franczyzowymi sklepów z logo: ABC, Groszek czy Lewiatan oraz marketami Delikatesy Centrum, nie ma za sobą najlepszego okresu. A przynajmniej nie wskazują na to straty, które przyniosła działalność grupy.
Choć rośnie sprzedaż, biznes przyniósł w drugim kwartale tego roku 97 mln zł straty netto wobec 41 mln zł zysku w tym samym okresie poprzedniego roku. W sumie po sześciu miesiącach Eurocash jest prawie 168 mln zł na minusie.
"Istotny wpływ na raportowane wyniki miały gorsze rezultaty osiągane przez sklepy własne Delikatesy Centrum oraz odpis w kwocie 80 mln zł dokonany w drugim kwartale związany z planowanym zamknięciem 59 własnych placówek" - tłumaczy spółka w raporcie finansowym.
- Chodzi o placówki, które najsłabiej radziły sobie na rynku i w których podjęte działania naprawcze nie rokowały trwałą poprawą rezultatów. Naszym celem jest budowa największej sieci małych supermarketów w Polsce w oparciu o rentowne i dobrze prosperujące placówki handlowe - wskazuje dyrektor finansowy grupy Eurocash Jacek Owczarek.
- Pod względem efektywności, pozostałe sklepy własne także ustępują placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców. Będziemy więc dążyć do tego, by równały w górę, co powinno przełożyć się na poprawę rentowności segmentu detalicznego, począwszy od przyszłego roku - zapowiada Owczarek.
Rozwijana przez Eurocash sieć małych supermarketów na koniec czerwca liczyła 1584 sklepy (w tym 1545 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum).
To nie koniec problemów. Lepiej w hurcie
Eurocash przewiduje, że w trzecim kwartale segment detaliczny będzie cały czas pod presją. Jacek Owczarek wskazał, że będą zamykane nierentowne sklepy oraz prowadzone dalsze działania naprawcze.
- Wynik segmentu detalicznego na poziomie EBITDA będzie w trzecim kwartale wykazywał ujemne dynamiki rok do roku, natomiast w czwartym kwartale 2021 roku spodziewamy się stabilizacji - ocenia.
Odnosząc się do sprzedaży całej grupy stwierdził, że nie widzi zagrożenia dla wzrostu przychodów w całym roku, przy czym główną siłą napędową będzie segment hurtowy.
Spółka przyznaje, że w pierwszym półroczu najmocniej spadek sprzedaży odczuła w hurtowniach Cash&Carry, głównie z powodu znacznie niższego rok do roku popytu na alkohol.
Dobre wyniki sprzedaży zanotowała za to w formacie Eurocash Dystrybucja, a w drugim kwartale obserwować można było wyraźne odbicie w formacie Eurocash Gastronomia, w związku z otwarciem lokali gastronomicznych, przed rokiem zamkniętych z powodu pandemii.
Na koniec pierwszego półrocza organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 9234 sklepy, o 270 więcej niż przed rokiem. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD) wynosiła natomiast łącznie 5449 placówek, co oznacza przyrost o 282 sklepy.