Pod koniec października 2020 r., po około ośmiu miesiącach pandemii, blisko dwie trzecie badanych Polaków (65%) deklarowało, że świąteczne prezenty kupi online. Dokładniejsza analiza pokazuje, że do zakupów wyłącznie w stacjonarnych sklepach zamierza się ograniczyć co dwudziesty badany (w 2019 r. było to 16%), podczas gdy wyłącznie w internecie kupować będzie 28% respondentów (o 11% więcej niż przed rokiem). W tym roku w okresie przedświątecznym e-commerce będzie pierwszym wyborem konsumentów, podano.
"Dlaczego Polacy wolą kupować prezenty w internecie? Przyczyny to między innymi:
- 66% chce zaoszczędzić czas,
- 56% woli robić zakupy poza tradycyjnymi godzinami otwarcia sklepów,
- 54% docenia szeroki wybór, jaki oferują sklepy internetowe,
- 52% wybiera dostawę do domu lub innego dogodnego punktu" - czytamy w komunikacie.
Pandemia i związane z nią restrykcje stanowią główną motywację dla jednej trzeciej (32%) badanych. Łącznie blisko trzy czwarte badanych (73%) uważa zakupy online za bardziej atrakcyjne od tych tradycyjnych. 84% respondentów wskazuje, że zamierza nadal kupować w sieci, nawet po ustaniu pandemii, podkreślono.
"Uważnie przyglądamy się zmianom, jakie następują w zwyczajach zakupowych Polaków. W sieci kupujemy coraz częściej i coraz więcej, a pandemia tylko wzmocniła ten trend. Bez względu na przyczyny takiego stanu rzeczy wzrost zainteresowania handlem internetowym stanowi szansę zarówno dla sklepów online, ich klientów, jak i dla FedEx" - powiedział Vice President Ground Operations, FedEx Express Eastern Europe Mariusz Mik, cytowany w materiale.
Dla firm kurierskich okres świąteczny stanowi zarówno szansę, jak i wyzwanie, zwłaszcza jeżeli prezenty kupujemy na ostatnią chwilę. Takie plany ma blisko 70% osób biorących udział w badaniu. Praca firm kurierskich cieszy się wśród nich uznaniem, a zdecydowana większość (80%) respondentów uważa, że można na nich polegać również w czasie przedświątecznego szczytu. Taka opinia jest jeszcze popularniejsza wśród tych respondentów, którzy dokonywali już zakupu prezentów na ostatnią chwilę (86%). Co piąty badany wskazuje, że jeśli obostrzenia wynikające z pandemii nie pozwolą im na bezpośrednie spotkanie z rodziną, świąteczne prezenty wyślą do bliskich kurierem, wskazano także.
"W handlu internetowym najważniejsze jest doświadczenie odbiorcy - jeśli jest pozytywne, nasi klienci mogą się rozwijać i zyskiwać na znaczeniu. Właśnie dlatego istotną kwestią jest niezawodna, efektywna usługa i dostosowanie się firm kurierskich do oczekiwań odbiorców. Nasze badanie pokazuje, że jeśli chodzi o zakupy w Internecie, firmy kurierskie zdają egzamin. To dla nas najlepszy komplement i motywacja do jeszcze cięższej pracy na rzecz naszych klientów" - dodał Mik.
Badanie "Święta w czasie pandemii" zostało przeprowadzone przez instytut Kantar w dniach 20-25 października 2020 r. metodą CAWI, na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku 18-65 lat.