"Via Carpatia, droga ekspresowa S19 to dla Polski Wschodniej i Podlasia szansa na rozwój, nowe inwestycje i miejsca pracy. Realizacja tego projektu obejmuje także budowę obwodnicy Białegostoku, która pozwoli mieszkańcom tego miasta na odetchnięcie od uciążliwego ruchu tranzytowego" - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber, cytowany w komunikacie.
Odcinki S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód oraz Białystok Południe - Ploski są elementem przyszłego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia łączącego kraje nadbałtyckie z południem Europy. Jednocześnie są przedłużeniem tzw. Południowej Obwodnicy Białegostoku: Krynice - Dobrzyniewo - Białystok w kierunku na północ i zachód od miasta oraz Białystok Południe - Ploski na południe od Białegostoku, w stronę Lublina, podkreślono.
Oba fragmenty S19 to w sumie około 23 kilometry dwujezdniowej drogi ekspresowej w przekroju 2x2, przystosowanej do ciężkiego ruchu. Technologię wykonania konstrukcji nawierzchni (beton cementowy lub nawierzchnia bitumiczna) wybierze wykonawca.
"Na odcinku Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód zaplanowany został węzeł Białystok Zachód łączący S19 z drogą ekspresową S8. Zadanie obejmować będzie budowę Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwodu Drogowego, 14 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami linii Białystok - Ełk. Na odcinku Białystok Południe - Ploski przewidziano budowę węzła Zabłudów oraz przeszło 150-metrowego mostu nad doliną Narwi" - czytamy dalej.