Popularny polski producent butów marki CCC ma problemy na giełdzie. W poniedziałek po południu akcje spółki były na minusie blisko 6 proc. To jeden z najgorszych wyników na całym warszawskim parkiecie.
Tylko w ciągu ostatnich kilku godzin wycena całego biznesu CCC spadła o ponad 200 mln zł, a warto zauważyć, że to już piąta sesja giełdowa z rzędu, gdy notowania spółki lecą w dół. W ten sposób pogłębiają spadki zapoczątkowane w połowie stycznia. Wtedy jedna akcja CCC kosztowała około 100 zł. Teraz to niewiele ponad 60 zł.
Cena akcji CCC (ostatnie 12 miesięcy)
Czytaj więcej: Ubrania na raty? Nowa usługa w popularnym sklepie
Efektem wycofywania pieniędzy z akcji CCC jest spadek ich wartości do najniższego poziomu od listopada 2020 roku. W międzyczasie sięgały nawet 130 zł za sztukę, co oznacza, że w kilka miesięcy połowa kapitalizacji firmy wyparowała. Spadła do około 3,4 mld zł.
Co się dzieje z CCC?
Grupa obuwnicza CCC, jak inni podobni przedstawiciele branży, mocno ucierpiała na początku pandemii w związku z zamknięciem galerii i restrykcjami. Jednym z powodów, dla których inwestorzy stronią od kupowania tego typu akcji, może być właśnie obawa przed powrotem ograniczeń w handlu.
Konkurencyjne spółki na giełdzie też w większości nie mają ostatnio dobrej passy.
Na giełdach jest też bardzo nerwowo w związku z zaostrzeniem konfliktu między Rosją i Ukrainą. Może mieć to bezpośrednie przełożenie na CCC. Firma jest globalnym graczem, który sklepy ma także za naszą wschodnią granicą.
Z ostatniego raportu wynika, że na Ukrainie grupa CCC ma 18 sklepów, a w Rosji - 40. W przypadku drugiego z krajów kwartalne przychody to około 29 mln zł (około 1 proc. całej sprzedaży grupy CCC).
CCC pokazała wyniki
Obecna fala wyprzedaży akcji nastąpiła po prezentacji wstępnych wyników kwartalnych, która miała miejsce na samym początku lutego. Zarząd spółki poinformował o 26 mln zł zysku EBITDA w okresie od listopada do stycznia, który udało się wypracować przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 2,04 mld zł. Sam fakt, że obie kwoty są wyraźnie wyższe niż rok wcześniej (39 mln zł straty EBITDA i 1,4 mld zł przychodów) nie przekonał inwestorów.
Być może dlatego, że CCC ciągle ma straty na działalności operacyjnej. W ostatnich 3 miesiącach wyniosły 113 mln z wobec 166 mln zł na minusie przed rokiem.
Zarząd, prezentując wstępne wyniki, chwalił się poprawą statystyk w wielu elementach, ale np. uwagę zwracają rosnące dość dynamicznie koszty działalności. Zwiększyły się w rok o 41 proc., podczas gdy w tym samym czasie sprzedaż wzrosła niewiele szybciej (o 46 proc.). Spółka tłumaczy, że wyższa baza kosztowa jest rezultatem przede wszystkim inwestycji.
Grupa CCC jest liderem polskiego rynku sprzedaży detalicznej obuwia i jednym z największych jego producentów w Polsce. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2004 roku. Do tej pory najlepszym czasem na GPW były dla niej lata 2017-2018.
Notowania akcji CCC