"Pracodawcy najczęściej proponują abonament prywatnej służby zdrowia - w 2019 roku 47% przebadanych ofert pracy zawierała informację o takim beneficie. Jest to znaczny wzrost w porównaniu do 2015 roku, w którym odsetek ten wynosił tylko 22%. Drugim najczęstszym benefitem proponowanym nowym pracownikom przez firmy jest pakiet sportowy, np. karta zniżkowa do różnych obiektów sportowych, wejściówki na siłownię oraz na basen" - czytamy w komunikacie poświęconym badaniu.
Sportowy benefit proponuje już 40% przebadanych pracodawców. Przez cztery lata odsetek ten wzrósł dwukrotnie - z 19%. Coraz popularniejszym benefitem zdrowotnym są również darmowe owoce - obecnie oferuje go już co dziesiąty pracodawca, choć jeszcze w 2015 r. pozycja ta znajdowała się tylko w co pięćdziesiątej ofercie pracy.
"Benefity pozapłacowe to aktualnie bardzo atrakcyjna na rynku pracy 'karta przetargowa coraz częściej wykorzystywana przez pracodawców, zarówno w celu pozyskania wykwalifikowanych specjalistów, jak i zatrzymania pracowników w firmie. Benefity zdrowotne są już wręcz traktowane przez pracowników jako standard. Jeżeli pracodawcy chcą wyróżniać się na rynku, muszą podążać za trendami i proponować mniej powszechne, ale jednak ciekawe bonusy dla poszczególnych grup pracowniczych" - skomentowała specjalistka ds. potencjału ludzkiego w Grant Thornton Anna Piśmienna, cytowana w komunikacie.
Z badania wynika też, że pracodawcy dużo częściej oferują bonusy zdrowotne pracownikom umysłowym niż fizycznym. Obecnie 40% firm oferuje pracownikom umysłowym jakikolwiek benefit związany ze zdrowiem. Z kolei odsetek pracodawców proponujących taki benefit pracownikom fizycznym wynosi 28% Różnica ta sugeruje, że obecnie niedobór pracowników na rynku pracy jest silniejszy w zawodach umysłowych niż fizycznych, zaznaczono.
"Choroba pracownika zawsze wiąże się z wydatkami ponoszonymi zarówno przez system opieki zdrowotnej, społeczeństwo, jak i pracodawcę. Jej całościowy koszt nie jest jednak zawsze taki sam. Zależy on przede wszystkim od rodzaju choroby i częstości jej występowania, ale także możliwości szybkiej diagnostyki i skutecznego leczenia. Oznacza to, że dzięki wysokiej jakości opiece medycznej, koszty te można znacząco obniżyć" - powiedziała dr n.med. Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska, kierownik ds. profilaktyki i medycyny pracy w Medicover.
Zarówno benefity związane z dostępem prywatnej opieki medycznej, jak i pakiety sportowe są częściej proponowane w firmach zajmujących się usługami lub budownictwem niż w przedsiębiorstwach produkcyjnych - odpowiednio 58% do 39% w przypadku pakietów medycznych i 41% do 37% w przypadku pakietów sportowych.
"Według badania, w tym obszarze firmy duże stanowią nawet dwukrotnie wyższy odsetek od firm małych i mikro. Podobne znaczenie ma lokalizacja danej firmy - aż 53% w przypadku abonamentów medycznych i 55% w przypadku pakietów sportowych przedsiębiorstw w dużych miastach oferuje nowym pracownikom benefity zdrowotne. W samej Warszawie odsetek pracodawców proponujących takie pakiety wynosi ponad 60% Z kolei w mniejszych miejscowościach tylko 21% przedsiębiorstw oferuje benefity prywatnej opieki medycznej i tylko 15% karnety sportowe" - podano także.