"Na rynku asfaltowym obserwujemy ożywienie. Analiza sytuacji w segmencie budownictwa drogowego potwierdza pozytywne trendy w zakresie poziomu realizowanych inwestycji. Rok 2019 zwiastuje dużą aktywność związaną z realizacją inwestycji drogowych (planowana jest budowa 490 km nowych dróg). Realizowany będzie również program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej. Należy także pamiętać o planach i wydatkach związanych z remontami i modernizacją dróg (w ramach środków UE), co pozytywnie wpłynie także na zapotrzebowanie na asfalt" - poinformowano ISBnews w biurze prasowym Lotosu.
Zgodnie z oceną gdańskiego koncernu, rosnące wydatki na budowę dróg oraz kumulacja inwestycji infrastrukturalnych zwiastują wzrost wielkości rynku asfaltu.
"Stawia to jednocześnie przed branżą drogową szereg wyzwań i potencjalnych zagrożeń (znajdujących odzwierciedlenie w pogarszającej się rentowności firm drogowych), co w konsekwencji może wpłynąć na opóźnienia w realizacji kontraktów drogowych i wydatkowaniu środków unijnych. Może to w rezultacie stanowić czynnik hamujący popyt na asfalt" - zastrzegło jednocześnie biuro prasowe Lotosu.
W 2018 roku sprzedaż spółki Lotos Asfalt przekroczyła założenia budżetowe. Rekordowy wolumen sprzedaży zrealizowano w sprzedaży asfaltów przemysłowych, osiągając 5% wzrostu r/r. Przy dobrym wyniku w sprzedaży także asfaltów modyfikowanych, pozwoliło to spółce na utrzymanie pozycji lidera w Polsce.
Grupa Lotos nie informuje w swoich raportach o wielkości sprzedaży asfaltów, a jedynie grupy tzw. produktów ciężkich, w której skład poza asfaltami wchodzi także ciężki olej opałowy. W 2018 r. wolumen jej sprzedaży wyniósł 2,1 mln ton, o 11,5% więcej niż w roku 2017. Z tego prawie 1,5 mln ton przeznaczone zostało na eksport (+13% r/r), a 611 tys. ton trafiło na rynek krajowy (+9% r/r). Wiadomo, że ciężki olej opałowy jest głównie eksportowany, zatem można zakładać, że zdecydowaną większość sprzedaży krajowej stanowiły właśnie asfalty.
Lotos Asfalt jest spółką w 100% zależną od Grupy Lotos.
Grupa Lotos jest zintegrowanym pionowo koncernem naftowym, który zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 30,2 mld zł w 2018 r.
Piotr Apanowicz