"W celu ochrony infrastruktury teleinformatycznej przedsiębiorstwa niezbędne stało się wprowadzanie różnego rodzaju środków i metod eliminujących liczne zagrożenia pojawiające się w sieci. W 2019 r. do najczęściej stosowanych przez przedsiębiorstwa środków bezpieczeństwa należały bieżące aktualizacje oprogramowania i uwierzytelnianie silnym hasłem (odpowiednio 80,8% i 76,4%). Wśród problemów, które wystąpiły w związku z zaistniałymi incydentami naruszenia bezpieczeństwa ICT, przedsiębiorstwa wskazywały głównie na niemożność korzystania z zasobów ICT np. z powodu ataków typu DoS, ransomware, a także zniszczenie lub uszkodzenie danych np. na skutek zainfekowania złośliwym oprogramowaniem (odpowiednio 8,6% i 7,9%)" - czytamy w komunikacie.
Ponadto w 2018 r. zamówienia na produkty drogą elektroniczną otrzymywało 15,7% przedsiębiorstw, przy czym 11,3% dokonywało sprzedaży poprzez własną stronę internetową lub aplikację mobilną, 6,4% - za pośrednictwem zewnętrznych internetowych platform handlowych, a 4,3% - poprzez wiadomości typu EDI.
GUS wskazał również, że w 2019 r. z płatnych usług chmury obliczeniowej korzystało 17,5% przedsiębiorstw, tj. o 6 pkt proc. więcej niż w 2018 r. Spośród usług oferowanych w chmurze obliczeniowej największą popularnością cieszyły się usługi poczty elektronicznej (e-mail) - 12,9% przedsiębiorstw (o 5,2 pkt proc. więcej niż przed rokiem).
"Roboty znajdują coraz szersze zastosowanie w różnych dziedzinach gospodarki. W 2019 r. roboty w swojej działalności wykorzystywało 7,5% przedsiębiorstw, w tym roboty przemysłowe - 5,7%, a roboty usługowe - 2,9%. Największy odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących roboty odnotowano wśród podmiotów dużych - 28,4%. Zainteresowanie tych firm koncentrowało się głównie na robotach przemysłowych (25,3%), a rzadziej na robotach usługowych (8,1%)" - podsumowano.