"Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 6,4 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 2,1 pkt proc. dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów, 1,1 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,9 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego" - czytamy w komunikacie.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie plus 2,2 pkt (i spadł o 1,2 pkt proc. r/r), podano także.
"Wśród składowych wskaźnika, niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 6,4 i 0,9 pkt proc.). Wartości wyższe niż przed miesiącem osiągnęły oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 1,3 i 0,4 pkt proc.)" - czytamy dalej w komunikacie.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu 2019 r. przeprowadzono 1 234 wywiadów w okresie 4-14 listopada 2019 r. (w tym 74 metodą CATI - wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).