"Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadki odpowiednio o 1,9 i 1,8 pkt proc.). Największy wzrost (o 0,9 pkt proc.) odnotowano w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego" - czytamy w komunikacie.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,2 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -0,6 (ale spadł o 2,8 pkt proc. r/r), podano także.
"Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 1,9 pkt proc.). Pogorszenie ocen odnotowano w przypadku dwóch składowych, przy czym większy spadek (o 0,8 pkt proc.) wystąpił dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego" - czytamy dalej w komunikacie.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia ozna-cza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 204 wywiady w okresie 7-16 stycznia 2020 r. (w tym 66 metodą CATI - wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo)